Jeg holder på å flytte og endre litt vegger hjemme, og nå trenger jeg å bygge igjen bl.a et dørhull. Den eksisterende veggen er 80 mm armert betong, og jeg vil trenge å henge litt ting på begge sider av veggen. Hvordan foreslår dere at jeg rammer opp veggen? Jeg har vurdert 45x70-regler på "tvers" og deretter 7mm kryssfiner på den ene siden (der mest mulig skal henges opp) og deretter enkelgips på begge sider, da ville veggen bli 45+7+13+13=78mm, noe som får anses som nær de 80.

Finnes det noen bedre måter å gjøre dette på?

Mikael_L
Eller 45mm regel + 2x12mm spon som limes på reglen (limet gjør vel veggen sterkere?) + 13 mm gips på den ene siden. = 82 mm ...

Jeg var mest ute etter limingen, men det kanskje fungerer mot gipsen også, i ditt eget forslag.

Bare et forslag, vet ikke om det er bedre.

Bedre kan jeg ikke garantere men en annen måte ville vært:
Renoveringsgips, 6 mm
OSB, 11 mm
Reglar 45
OSB, 11 mm
Renoveringsgips, 6 mm

Da er du oppe i 79mm
Må det bli nøyaktig 80 kan du bytte den ene OSB:n mot 12 mm sponplate.

Mikael_L
andersmc skrev:
Så er du opp i 79mm
Må det bli nøyaktig 80 kan du bytte den ene OSB-en mot 12 mm sponplate.
Så kan det tenkes at det faktisk blir noen tideler luft mellom platene (OSB-en er jo ikke alltid så veldig jevn), så den veggen kan kanskje bli bra nær nøyaktig 80mm.

jeg tror nok alt mellom 76 og 84 er ok, jeg regner ikke med at det blir nøyaktig, det får man nok ordne på annen måte, men begge deres alternativer er absolutt spennende. Jeg tror også det blir litt luft, sikkert mer enn noen tideler, reglene pleier jo ikke direkte å være helt på mm heller...

Jeg stemmer på andersmcs forslag. Symmetrisk og bra og fint å ha osb på begge sider.

Jeg har bare ett spørsmål angående Anders sitt forslag, det er elbokser, hvordan får jeg dem i riktig dybde, det beste er kanskje å bruke bokser for dobbeltgips og sette dem dypere enn de burde sitte, eller kan man bruke enkeltboks når det er 17mm plate?

Det skal trolig bare være strøm på den ene siden, så det asymmetriske alternativet kanskje bør vurderes...

"Dobbeltstikkontakter" med tilpasset monteringsdybde blir vel bra. Den kommer vel nesten til å hvile mot den motsatte platen.

Jo så blir det nok sikkert, *prøver å telle* :)

takk for tipsene, i dag har jeg i det minste revet 200x25 cm armert betongvegg (8 cm tykk) for å flytte en dør en fjollet bit, ble det støvete? - nei, hvordan kan dere tro det ;)

Nå skal jeg av gårde og banke på platene for å bestemme meg for hvilket alternativ det blir. takk for tipsene!!

Jeg kjørte andersmc sitt forslag, 45 regel pluss osb og renoveringsgips på begge sider, jeg vedlegger et lite bilde, dog tatt med mobilen, så det er ikke helt fantastisk kvalitet, men man kan se litt hvordan det blir iallfall.

Takk så mye for tipsene, jeg er SUPERfornøyd :)

Mikael_L
Det ser ut til å bli en lett kamp å sparkle opp til akkurat riktig nivå. Deilig at det ble bra!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.