Hei

Vi skal til å bygge et 40m langt støyskjerm.

Tanken er å lage ferdige seksjoner 2x2m som deretter bare skrus fast mellom stolpene.

Har noen bygget egen støyskjerm? Rent konstruksjonsmessig? Träolit? Stenullskive?
Ja noen må ha gjort dette, finner ingenting!

Alternativet jeg har tenkt er å bare kjøre med liggende ribber 28x45 på inn- og utsiden av planket omlapp. Vil dette gi noen merkbar effekt på veilyd foruten innsyn?

Planket kommer til å stå rett ved siden av en landevei, 40m langt og gressplenen er på den andre siden.

Støyskjermer kan lages på to måter hul (reflekterer) eller med isolasjon, da absorberer det og absolutt ikke som du beskrev som forslag. De må være helt tett. Altså du må til og med ha en sokkel nederst. Se langs veiene, så skal du se.

Alt annet er mer kosmetisk og gjør ekstremt liten forskjell.

V VetarN skrev:
Støyskjermer kan gjøres på to måter, hul (reflekterer) eller med isolasjon da absorberer det, og absolutt ikke som du beskrev som forslag. De må være helt tett. Altså du må til og med ha en sokkel nederst. Se langs veiene så skal du se.

Alt annet er mer kosmetisk og gjør ekstremt lite forskjell
ok så å gjøre en slik konstruksjon med montering noen cm over bakken har ingen større effekt? Da kan man like gjerne droppe det absorberende materialet mener du?

element-till-bullerplank-noistop-wood-elba-gron-a5d.jpg

Ingen superekspert men nei tror det resultatets effekt er knapt tilfredsstillende. Tenk deg en skog den beskytter jo ikke mot en motorvei de der kommer ikke rekke.
Tror en runde på Google gir bedre svar enn jeg. Men kan si at det er rett dyrt. Mkt dyrere enn et vanlig.

Min hustru jobber med bl.a. støyutredninger. Her er noen tips:

- Det må være helt tett. Ingen glipper noe sted.
- Så høyt som mulig.
- Bygg med offerbord nederst, så det er lett å bytte når det råtner. Den trenger typisk være nedgravd i bakken et stykke.
- Absorbenter brukes mest for å dempe refleksjoner. Du har ikke mye for å bygge inn disse i gjerdet, uten de må ligge ytterst. Typetilfellet er togbeskyttelse mot støy. Der blir toget sitt eget støyplank, og lyden fra hjulene spretter mellom støyplanket og toget. Ytabsorbenter kan da redusere spretningen. Om du ikke har tilskudd fra trafikverket gjetter jeg at det ikke er verdt kostnaden med ekte absorbenter.

Boktips: Skjønnheten og oljudet

• Liker
Fitzroy Osmokes og 2 andre
  • Laddar…
Ble det noe støyvegg? Er i samme tanker.

• Liker
mathiasmedh
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.