Hei,
vi er i gang med å bytte taket vårt, og etter å ha sett på leiepriser for stillas, bestemte vi oss for å bygge vår egen i henhold til modellen som tidligere er vist på forumet. Stillaset må stå på plass i nesten to måneder, så det økte leieprisen en del, selvfølgelig.

Min tanke er å feste en loddrett 45*120 fra utstikkende takstol ned til bakken samt en til ca. en meter ifra (på dybden). Mellom dem en regel på 45*195 eller lignende for å legge gangplankene på. Til gangplanker tenkte jeg å bruke fire 45*195 i bredden som skrus sammen på undersiden for å gi mer stabilitet. Siden det er et steinhus, vil jeg ikke feste noe i fasaden, men i takstolene, noe som gjør at spennvidden blir jevne 1200 mm. Spørsmålet er om gangplankene jeg beskrev klarer en spennvidde på 2,40 m, eller om jeg må regle opp ved hver takstol?

Hva tror dere?
/Lasse

Jeg er inne på akkurat det samme. Huset mitt er også pusset, så jeg har samme situasjon. Jeg tenker å kjøre på 120 cm. 240 kan bli for svaiende, tror jeg.

Enig. 240 blir litt vel heftig for den løsningen.

Derimot burde man kunne designe litt om og kjøre to stående 45X195 mellom to stag og deretter skru et gulv oppå det.

Hei ! legg 480 planker på tre opplag. Bruk Eswes 6x 100 skrue, lett å montere og demontere. Forbor gjerne, slik at ikke bjelkene sprekker. Monter rekkverk, på ca 1 meters høyde, 45x120 på høykant. Selg på Blocket når du er ferdig.

snickar_lasse skrev:
Hei! legg 480 planker på tre opplegg. Bruk Eswes 6x 100 skruer, lett å montere og demontere. Forbor gjerne, så ikke bjelkene sprekker. Monter rekkverk, på ca. 1 meters høyde, 45x120 på høykant. selg på Blocket når du er ferdig.
Nå svikter min "snekker-norsk". Litt mer eksakt hva betyr "480 planker på tre opplegg"? Antar at du ikke mener 480 stykker....... :o

480 cm lange. Tre opplag skjønner du.? :)

jon_h skrev:
480 cm lange. Tre opplag hajer du.? :)
Topp!!

snickar_lasse skrev:
Hei! legg 480 plank på tre opplegg. Bruk Eswes 6x 100 skrue, lett å montere og demontere. Forbor gjerne, så ikke reglene sprekker. Monter rekkverk, på ca 1 meters høyde, 45x120 på høykant. selg på Blocket når du er ferdig.
Jeg skal mao ikke feste reglene i takstolene som jeg hadde tenkt men la det være frittstående?

Takk for alle svar!
Lasse

På en eller annen måte bør du nok forankre. Takstolene burde vel funke? Jeg hadde tenkt å gjøre det sånn.

oskis 123 skrev:
På noe vis skal du nok forankre. Takstolene burde vel funke? Jeg hadde tenkt å gjøre så.
Men jeg har cc 120 cm mellom mine takstoler (som de fleste antar jeg), blir vanskelig med forankring om man kjører cc 160 cm som i forslaget. her ovenfor som jeg syntes hørtes ut som en god idé. Men på den andre siden kanskje man ikke trenger forankre alle stående stendere i en takstol?
/Lasse

ja men 3X160 og 4X120 blir visst det samme :) Med andre ord fest i kantene i det minste

mats_o skrev:
ja men 3X160 og 4X120 blir visst det samme :) Med andre ord fest i kantene i det minste
Det var så jeg mente med å ikke forankre alle lektene, tror at det blir en god løsning.

Takk for alle svar, nå er det bare å gå ut på jakt etter litt billig trevirke. Det kommer nok til å gå med en del om man sier det sånn...

Lasse

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.