Hei
Skal ordne et loft i en fremtidig gjestehytte og lurer på hvordan man skal komme opp dit. Jeg vil få inn en enkel trapp, men problemet er at plassen er ganske begrenset.
Først hadde vi tenkt en vanlig stige fra oppholdsrommet, men begynte så å vurdere en variant der man kommer opp ovenpå badet. Det går an å sette en stige der, men det blir bratt. Jeg skulle ønske å bygge en slags svinget sak som likevel tar liten plass. Den trenger ikke å være som en trapp, men litt tryggere enn en stige hadde vært flott.
Noen som kan tipse om en konstruksjon eller i verste fall noen som kan bygge den for meg?
Skal ordne et loft i en fremtidig gjestehytte og lurer på hvordan man skal komme opp dit. Jeg vil få inn en enkel trapp, men problemet er at plassen er ganske begrenset.
Først hadde vi tenkt en vanlig stige fra oppholdsrommet, men begynte så å vurdere en variant der man kommer opp ovenpå badet. Det går an å sette en stige der, men det blir bratt. Jeg skulle ønske å bygge en slags svinget sak som likevel tar liten plass. Den trenger ikke å være som en trapp, men litt tryggere enn en stige hadde vært flott.
Noen som kan tipse om en konstruksjon eller i verste fall noen som kan bygge den for meg?
En asymmetrisk halvtrapp kan settes ganske bratt, du burde kunne få plass med en buet modell også slik at du får innsteget i vinkel mot badet. Se denne som eksempel: http://www.trappfabriken.se/spartrappa-karina#4
Hmm, det gikk ikke an å lenke direkte til bildet jeg tenkte på, men det er den fjerde modellen på bildene.
Hmm, det gikk ikke an å lenke direkte til bildet jeg tenkte på, men det er den fjerde modellen på bildene.
Perfekt, nå er bare spørsmålet hvordan jeg bygger den selv! 
Tuller bare, så innser jeg at det er en billig stige alternativt dyr spartrapp som gjelder. For å bygge en sånn selv er nok ikke noe jeg skal gi meg på. Synes det burde ha gått å løse i tre på noe fiffig måte.
Tuller bare, så innser jeg at det er en billig stige alternativt dyr spartrapp som gjelder. For å bygge en sånn selv er nok ikke noe jeg skal gi meg på. Synes det burde ha gått å løse i tre på noe fiffig måte.
Spartappa? Det måtte jeg google
. Man lærer noe nytt hver dag. Men en sånn er jo ikke altfor komplisert å bygge selv. Du får fiske etter noen frivillige i tråden "posta deres seneste verk" eller hva den heter, der finnes det jo folk med skills for et prosjekt som dette 
Den her ser ut til å være i tre og burde ikke være umulig å kopiere/plagiere/modifisere.cederbusch skrev:
Første google-lenken i prinsippet, så det går sikkert an å finne bedre eksempler.
mexitegel: det står jo tom i lenken du postet 
Alfredo: nå trenger jeg jo en trapp som vrir seg. Ellers hadde det ikke vært så stor sak. Jeg har ingen anelse hvordan jeg skulle løse det i svingen.
Alfredo: nå trenger jeg jo en trapp som vrir seg. Ellers hadde det ikke vært så stor sak. Jeg har ingen anelse hvordan jeg skulle løse det i svingen.
Google for litt inspirasjon. Ta noen pilsner for kreativitet. Sov på saken og jeg er ganske sikker på at du finner en smart løsning....cederbusch skrev:
Om det er nok at trappen er L- eller U-formet, så kanskje du kan bygge opp en form for avsats på en passende høyde dit de øvrige trappedelene kan løpe opp/ned til?
Tenk uansett på hvordan du skal få opp eventuelle møbler til loftet, det går nok ikke med en vridd trapp. I vårt hus finnes en L-trapp – helt umulig å få opp noe større/bredere enn en 90-seng
(og nei, det går ikke gjennom vinduene heller ...).
Tenk uansett på hvordan du skal få opp eventuelle møbler til loftet, det går nok ikke med en vridd trapp. I vårt hus finnes en L-trapp – helt umulig å få opp noe større/bredere enn en 90-seng
Ja, jeg tenkte på om det får bli en slik løsning. Angående møbler er det en ikke-spørsmål for oss, loftet blir lavt i taket, og der skal det bare opp noen madrasser.
Som hjemme hos oss da, man kan ikke dra til møbelvarehuset og finne noe uten at man med en gang må tenke på om man får det opp. Et helvete ved renoveringen, plater over 900x2500 går ikke opp, og selv disse er rene presisjonsjobben å lirke opp. Deilig at loftet er ferdig nå...
Klikk her for å svare