Jeg skal montere en skyvedør utenpåliggende på en betongvegg og tenkte å lage en stendervegg med 45x70 og feste med spikerplugg og deretter skru opp skinnen til skyvedørbeslagene i det. Det jeg ikke helt har løsningen på i hodet mitt er hvordan jeg får til tilkoblingen mot gulvet der dørbladet løper inn i veggen (innringet i rødt på bildet nedenfor), jeg trenger jo å ha en stolpe eller lignende og på en eller annen måte feste den i nedre del som jeg så kan feste OSB/gips i. Mot betongveggen er det jo ikke noe problem på den andre siden av dørbladet derimot.

Jeg tenkte på om man kunne ha en skinne til stålstendere i nedre kant som er 70mm, skru platene direkte i den og droppe "stolpen", men jeg gjetter at veggen blir ganske ustø da?
https://www.bauhaus.se/skena-norgip...4ow1Rt4wq0PadAk6WFioFHGDxCXB4Q4YaAm0wEALw_wcB

• Metallskena for montering av stålreglar, sett i profil. Brukes til rammeverk for vegger, perfekt for å feste gips- eller OSB-plater.
  • Skjulte dørblad i hvitt-panel mot tregulv, med rød sirkel som markerer området nederst ved gulvet, potensielt problemområde for dørløp.
  • Diagram av veggkonstruksjon for en skyvedør, viser 45x70 ramme, gips og OSB-plater, og en 70 mm stålskinne mot en betongvegg.
T
Om du likevel skal sette en lekter i kanten mot dørhullet så kan du jo sette en på andre siden og mellom dem sette tverrgående lekter.
Vår pocketkarm var stående stålprofiler med planker mellom på hver side av dørbladet der plankene er ca 12x50 mm. Så ble OSB og gips skrudd i de plankene.

Hva er målene på døren?

Jeg ville egentlig ikke det, men jeg gikk opp litt i tømmerdimensjon og bygde med doble 45x45 lekter med 5 mm avstand i stedet, det ga 50 mm rom for døren å løpe i.
Slik ble iallfall resultatet Hafa Rollock skyvedørsbeslag med softclose.

• Innfelt skyvedør i en vegg, bygget med doble 45x45-reglar og Hafa Rollock-beslag med softclose, i en gang med tregulv.
  • Liker
Marcus_Carlsson og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.