9.871 lest ·
18 svar
10k lest
18 svar
Bygge dør til orangeri/drivhus
Her finnes det nå -> https://www.byggahus.se/forum/vaxth...geri-tradgardshus-inspiration-och-bilder.html
Stor takk til dere som ga råd om hvordan jeg skulle bygge dørene!
Stor takk til dere som ga råd om hvordan jeg skulle bygge dørene!
Medlem
· Västernorrland
· 19 innlegg
Noen år gammel tråd, men ikke så du tilfeldigvis har noen bilder av byggingen av døren? Og hvordan har den holdt seg? Skal bygge en dobbeldør til en bod, og ble veldig inspirert av ditt byggverk =)Maveric77 skrev:
Her er resultatet for de som er nysgjerrige. Valgte 12 mm kryssfiner på innsiden, skrulimt på en ramme av 45x95. På utsiden kledning som jeg fikk høvlet ned til 10 mm. Total tykkelse på døren ble ca 70 mm. Føles stabilt og vil nok holde for formålet. Kostnaden ble ca 1000 kr per dør, inkludert glass, og da fikk jeg en god del kryssfiner til overs for andre prosjekter!
[bilde]
[bilde]
Hei! Har ingen bilder nå, men dørene har verken hengt seg eller vridd seg. Panelet på sørdøren har tørket litt sammen i løpet av sommeren, men jeg tjæret med linolje/tjære så den hentet seg inn igjen! Skal se om jeg kan ordne bilder i løpet av uken!A askenberger skrev:
Maveric77 skrev:
Hei alle sammen!
Jeg holder på å bygge et orangeri/drivhus (papptak, mange vinduer, men uisolert) og nå har snart turen kommet til dørene.
Jeg vil selvfølgelig ha lysinnslipp i dørene, og det skaper litt problemer for meg når jeg tenker på selve konstruksjonen. Jeg har tidligere bygget bodedører uten vinduer og da bygget med lekter på innsiden i et "Z" for å gjøre konstruksjonen stabil, men nå kan jeg ikke det nettopp på grunn av at jeg vil ha så stort lysinnslipp som mulig.
Jeg vurderer å lage døren med en ramme i 45x70 hvor lektene ligger på bredden slik at døren blir 45 mm tykk (pluss panel som nevnt nedenfor). Måtene på vinduet er foreløpige, så se det bare som en tanke. I vinduet skal det deretter monteres sprosser osv.
[bilde]
Men problemet blir jo, som jeg ser det, å unngå at døren "sagger". Det blir jo ingen direkte stabilitet, og det tenkte jeg på om man kunne løse ved hjelp av en plate (1-2 mm?) som jeg skrur på regelverket og selvfølgelig tar opp et hull der vinduet skal være. Deretter kler jeg platen på utsiden med panel og hvilken type vet jeg ikke ennå... Innsiden kler jeg med tynn kryssfiner eller tilsvarende for å få den glatt.
[bilde]
Døren vil jo veie en del, og jeg får ha solide hengsler, men jeg synes det ville være gøy å lage døren selv, pluss at en lignende dør ferdigkjøpt ville koste en del da det er spesialmål.
Spontane tanker? Kunne jeg ha gjort det på en annen måte og fått samme stabilitet, eller vil ikke platen hjelpe til å gjøre døren stabil? Hvis plate er riktig vei å gå, er 1 mm nok? Eller 2?
Takk for alle innspill!
Her er dørhullet...
[bilde]
Maveric77 skrev:
Hei alle sammen!
Jeg holder på å bygge et orangeri/drivhus (papptak, mange vinduer, men uisolert) og nå har snart turen kommet til dørene.
Jeg vil selvfølgelig ha lysinnslipp i dørene, og det skaper litt problemer for meg når jeg tenker på selve konstruksjonen. Jeg har tidligere bygget bodedører uten vinduer og da bygget med lekter på innsiden i et "Z" for å gjøre konstruksjonen stabil, men nå kan jeg ikke det nettopp på grunn av at jeg vil ha så stort lysinnslipp som mulig.
Jeg vurderer å lage døren med en ramme i 45x70 hvor lektene ligger på bredden slik at døren blir 45 mm tykk (pluss panel som nevnt nedenfor). Måtene på vinduet er foreløpige, så se det bare som en tanke. I vinduet skal det deretter monteres sprosser osv.
[bilde]
Men problemet blir jo, som jeg ser det, å unngå at døren "sagger". Det blir jo ingen direkte stabilitet, og det tenkte jeg på om man kunne løse ved hjelp av en plate (1-2 mm?) som jeg skrur på regelverket og selvfølgelig tar opp et hull der vinduet skal være. Deretter kler jeg platen på utsiden med panel og hvilken type vet jeg ikke ennå... Innsiden kler jeg med tynn kryssfiner eller tilsvarende for å få den glatt.
[bilde]
Døren vil jo veie en del, og jeg får ha solide hengsler, men jeg synes det ville være gøy å lage døren selv, pluss at en lignende dør ferdigkjøpt ville koste en del da det er spesialmål.
Spontane tanker? Kunne jeg ha gjort det på en annen måte og fått samme stabilitet, eller vil ikke platen hjelpe til å gjøre døren stabil? Hvis plate er riktig vei å gå, er 1 mm nok? Eller 2?
Takk for alle innspill!
Her er dørhullet...
[bilde]

jeg limte sammen 3 stk 21x70 planhøvlet, har stått seg bra et år
Klikk her for å svare