Jeg holder på å bygge et orangeri/drivhus (pappetak, mange vinduer, men uisolert) og nå har snart turen kommet til dørene.
Jeg vil selvfølgelig ha lysinnslipp i dørene, og det gir meg litt utfordringer når jeg tenker på selve konstruksjonen. Jeg har tidligere bygget boderdører uten vinduer og da bygget med lekter på innsiden i en "Z" for å gjøre konstruksjonen stabil, men nå kan jeg ikke det nettopp fordi jeg vil ha så stort lysinnslipp som mulig.
Jeg vurderer å lage døren med en ramme i 45x70 der lektene ligger på bredden slik at døren blir 45 mm tykk (pluss panel ifølge nedenfor). Målet på vinduet er foreløpig, så se det bare som en tanke. I vinduet skal det deretter monteres sprosser osv.
Men problemet blir jo, slik jeg ser det, å unngå at døren "henger seg". Det blir jo ingen direkte stabilitet, og jeg lurte på om man kunne løse det med hjelp av en plate (1-2 mm?) som jeg skrur på rammeverket og selvfølgelig tar opp et hull der vinduet skal være. Så kler jeg platen på utsiden med panel og hvilken type vet jeg ikke ennå... Innsiden kler jeg med tynn kryssfiner eller tilsvarende for at den skal bli glatt.
Døren kommer jo til å veie en del, og jeg må ha solide hengsler, men jeg synes det ville vært gøy å lage døren selv, pluss at en lignende dør ferdigkjøpt ville koste en del siden det er spesialmål.
Spontane tanker? Skulle jeg kunne gjøre det på annen måte og få samme stabilitet, eller vil platen ikke hjelpe med å gjøre døren stabil? Hvis plate er riktig vei å gå, holder det med 1 mm? Eller 2?
Moderne dører pleier å ha et lag med plåt på hver side for at de ikke skal slå seg. Mye tynnere enn 1 mm, men på begge sider. Jeg tror ikke det er en god idé å ha det på bare én side. Risiko for at døren bøyer seg. Jeg har bygd en ytterdør uten plåt. Panel på den ene siden og kryssfiner på den andre. Cellplast i midten, og alt er limt med polyuretanlim. Jeg er tvilende til om jeg ville gjort det igjen når det gjelder en ytterdør, men til et ikke oppvarmet rom er det en annen sak. Den er ikke helt plan, men den holder formen.
Takk for tipset! Ja, det er jo en mulighet å ha tynnere plater på begge sider i stedet... Vet ikke hvor jeg skal anskaffe platene, men det lokale blikkenslageriet har vel hjemme eller kan fikse!
Jeg var inne på metallplater som sagt, men det tilfører jo en del vekt! Såklart vil jeg ha døren så tynn som mulig, men samtidig minimere risikoen for at døren henger seg! Og allerede nå er døren (med min oppbygning) ganske tykk dessverre...
Om du bruker lim, vil kryssfinéren og panelet være utmerket for å forhindre at døren henger ned. Det metallplaten tilfører, er at døren holder seg plan bedre.
Har ikke kommet meg for å bygge døren ennå, men nå er det snart på tide...
Jeg tror at jeg dropper metallet som jeg nevnte, og stoler på at det holder med skruelimt kryssfiner som dere anbefalte. Hvilken tykkelse tror dere trengs? Ser ut som vanlig tykkelse på hva XL Bygg har hjemme er 12 mm. Men er det greit?
Og angående hjørnene på selve rammen - Jeg tenkte å kappe disse i 45 grader, burde bli bedre enn å la dem gå "omlott". Er det riktig?
Om de går om hverandre kan du skruelim få rammen lettere sammen. Er hjørnene gjæret blir det vanskeligere å få skruen til å dra på nøyaktig riktig sted. Med 12 mm kryssfiner blir døren sparksikker. For stabilitetens skyld holder det med 4 mm også om bare limet sitter ordentlig.
Jeg ville ha droppet krysset som du har tegnet inn. I stedet ville jeg ha en tverrgående regel i underkant av vinduet akkurat som du har tegnet i overkanten. Kryss eller Z trengs på enkle dører av panel siden panelbordene kan gli mot hverandre. En kryssfiner eller panel som er limt i skjøtene fyller samme funksjon som kryss eller Z, men enda bedre.
Her er resultatet for de som er nysgjerrige. Valgte 12 mm kryssfiner på innsiden, skrulimt på en ramme av 45x95. På utsiden panelbord som jeg har fått høvlet ned til 10 mm. Total tykkelse på døren ble ca 70 mm. Føles stabilt og kommer nok til å holde for formålet. Kostnaden ble ca 1000 kr per dør, inkludert glass, og da fikk jeg en hel del kryssfiner til overs til andre prosjekter!
Veldig pent — og ikke bare dørene! Tror at din konstruksjon er stabil nok, du trenger nok ikke å gjøre dem om i hastverket om i det hele tatt.
//Ronnie
Ja, jeg er fornøyd med resultatet! Har vurdert å legge opp en tråd med litt info om hvordan jeg har bygd selve "huset". Det er gjenbrukte vinduer fra bolighuset, ca 100 år gamle, og innvendig ligger det resirkulert tegl osv.
Ja, jeg er fornøyd med resultatet! Har vurdert å legge opp en tråd med litt info om hvordan jeg har bygget selve "huset". Det er gjenbrukte vinduer fra bolighuset, ca 100 år gamle, og innvendig ligger det resirkulert murstein o.s.v.
Det dukker nok opp en tråd her etter hvert!
Ja legg opp en tråd, ser kjempefint ut!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.