Har en bekk på baksiden som hadde en gjennområtten og ganske svakt bygget bro da vi flyttet inn og som vi rev ganske umiddelbart, men nå er det på tide å bygge en ny når barna begynner å bli store nok til å kunne løpe over der.
Det blir et sted mellom 4-5 meter spennvidde over bekken, har ikke kunnet måle nøyaktig på grunn av litt for høyt vann nå under snøsmelting, men det burde vel være omtrent det samme mellom de målene?
Vi har tenkt å bygge broen i terrassebord og jeg lurer nå på hvilken dimensjon som kreves for at det skal være stabilt med den spennvidden. Det er tenkt at det skal være 3 stk bjelker på høykant, fungerer det med 195 eller 220 bjelke, eller trengs det enda grovere?
Ovenpå dette skal det bygges rekkverk samt terrassegulv på 34*145mm.
45x220 klarer 4,0m med cc 40cm om man snakker terrasse, bør vel være likt for din applikasjon
Ja, da burde det funke uten problem. Kan eventuelt forsøke å slå ned stokker midt i om det ikke skulle bli tilstrekkelig stabilt. Men hadde helst kjørt uten dem da jeg vil ha fritt under så det ikke risikerer å bli sittende fast kratt og skit på dem.
En buebro (med ganske lav pilhøyde) synes jeg er mye mer elegant enn en bjelkebro. Fra et statisk synspunkt utnytter man dessuten materialet bedre. Det holder med to buer som du legger plattingen oppå. 34x145 mm klarer 750 mm spennvidde uten problemer. Er du hendig kan du lage buene selv av limte impregnerte planker. Fra et dimensjoneringssynspunkt bør man tenke på at ubeskyttet tre utendørs havner i klimaklasse 3, noe som gir betydelig lavere stivhet (elastisitetsmodul) med tiden. Det blir ingen kjempestore laster, men det er fremfor alt svikten når man går over broen som man må ha kontroll på. Svingende broer er ikke morsomme.
Ideen med rekkverket som fagverk liker jeg også, men det er vanskelig å gjøre det pent med bare tre, tror jeg.
3sr 145x 45 skrulimmet til to bjelker sammen spent med gjengestang. Bjelkelag 45x95 utskytende 450mm hver tredje på cc450mm for avstivere til rekkverket. Så selvfølgelig 34x145mm som du sier til gangbanen.
2 broer bygget her i bygda med lengre spennvidde, 13 mil sør for Gävle, vedlagt bilde av den ene:
Takk for alle svar, ideen med hvelvet bro tiltrekker jo, men kommer nok til å bli en rett bro med rekkverk omtrent som på Huzzbutt's bilde men uten tak. Har litt tidsmangel med en masse prosjekter i sommer og føler at jeg ikke har nok med kunnskap for å få til en hvelvet bro på en pen måte når tidspresset ligger på, men endres forutsetningene så blir det sannsynligvis en slik.
3sr 145x 45 skrulimmet til to bjelker sammen spent med gjengestang.
Du mener at hver bjelke er 3 stk 145x45 skrulimmet. Dere har ingen støtte under den der broen uten at det bare er 2 bjelker som ligger rett over? Blir jo kanon om det fungerer med den dimensjonen da broen ellers blir litt uhåndterlig i høyden hvis man har større dimensjon, spesielt om man skal opp på 220.
Om du har tilgang til telefonstolper er jo ellers en klassiker med inspirasjon fra skjærgården å håndtere dette som en brygge mellom to steinkister. Med passende opplag på hver side legger du telefonstolper tvers over som du legger terrassebord på. Selvfølgelig litt mer utfordrende former enn perfekt høvlet trykkimpregnert trevirke fra materialbutikken, men hvis du har flaks med tilgang på stolper, betydelig billigere.
Fin effekt med terrassebord i gangretningen som på bildet i innlegg #10. Telefonstolper blir veldig stivt og bra. Går å få det pent med litt anstrengelse.