Hei!

Skal bygge en liten bod hvor også et lite utedo skal inngå som et "rom".

Hadde tenkt å gjøre en tradisjonell konstruksjon med regelvegger og så fjellpanel på det. Ulempen er selvfølgelig at innsiden ikke får noen panel, med mindre jeg setter en der selvfølgelig, ellers ser man bare den oppreglede veggen.

Det er jo ellers fordelen med laftet hvor det ikke trengs panel på verken ute- eller innsiden siden tømmeret gjør det fint inne og ute.

Lurer på om man skulle bygge veggene med 45x95-regler som ligger oppå hverandre som laftet. Men siden jeg ikke kan lafte selv lurer jeg på hvordan jeg i så fall kan feste reglene i hverandre slik at det blir stabilt?

Ps. Bygget er på en øy uten broforbindelse, derfor vil jeg slepe så lite som mulig.

Du vil dra med deg så lite som mulig, men vurderer å bygge massiv stamme ved hjelp av stendere? Høres vanvittig ut, bortsett fra at det vil se ganske merkelig ut. Bør bli ekstremt dyrt også, og med sterkt begrenset holdbarhet siden vann trenger inn mellom sprekkene.

Det bør finnes andre måter.

Finnes jo ferdige hytter å kjøpe, som bygges så...

Rickard.
Føles faktisk som et byggesett kan være en god vei å gå. Vi har bygget 2 stk (utedo og bod/badstue) minst 15 mil fra nærmeste byggevarehandel og det har fungert bra da det er lett å regne ut alt som trengs og det er ingen overraskelser.

A Alko skrev:
Du vil dra så lite som mulig, men vurderer å bygge massiv stamme ved hjelp av regler? Høres vanvittig ut, bortsett fra at det kan se ganske rart ut. Det burde bli ekstremt dyrt også, og med sterkt begrenset holdbarhet siden vann trenger inn mellom sprekkene.

Bør finnes andre måter.
Hvordan mener du, bra rart, har du sett et laftet hus? Spørsmålet var altså hvordan jeg skulle bygge det SOM et laftet hus men uten å bruke laftetømmer.

Ekstremt dyrt blir det ikke. Reglerne, 45x95, koster ikke mye mer enn fjellpanel og jeg slipper dessuten å dra ytter- OG innerpanel, hvilket også selvsagt blir dyrere OG mindre jobb siden jeg slipper å sette ytter- og innerpanel (selv om selvsagt stommen tar lengre tid enn en vanlig regelstamme)

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns jo ferdige hytter å kjøpe, som bygges så...
Gjett hvorfor jeg stilte spørsmålet!

F frihopper skrev:
Hvordan mener du, bra kinkig, har du sett et laftet hus? Spørsmålet var altså hvordan jeg skulle bygge det SOM et laftet hus men uten å bruke laftetømmer.

Ekstremt dyrt blir det ikke. Reglene, 45x95, koster ikke mye mer enn fjellpanel og jeg slipper dessuten å dra ytre- OG indre panel, hvilket også selvsagt blir dyrere OG mindre jobb siden jeg slipper å sette ytre- og indre panel (selv om selvsagt stenderverket tar lengre tid enn en vanlig stendervegg)
Men mener du virkelig liggende? Det er noe jeg misser her. Du får jo ingen fasning mellom reglene, og ingen not/spor. Og ingen mulighet til å isolere, men det er kanskje ikke meningen selvsagt. Sammenlign med bildet på byggesettet nedenfor.

• Byggesett av treverk, viser en uferdig konstruksjon med liggende planker og åpninger for bærende bjelker, plassert ute i hagen.
Bindingsverk skal vel være materialbesparende? Med spontede bord blir det vindtett. Kan f.eks. ha en høvlet side innover og en uhøvlet utover som males med rødfarge.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Hvorfor akkurat 45x95?

R Räknenisse skrev:
Skiftesverk skal vel være materialsnålt? Med spontede bord så blir det vindtett.
Kan f.eks. ha en høvlet side innover og en uhøvlet utover som rødfargemales.
Aha, det er skiftesverk jeg antagelig mente eller i hvert fall noe lignende..

Finnes det noe grovere spontet trevirke enn råspont som er typ maks 22 mm tykt?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.