4.589 lest ·
14 svar
5k lest
14 svar
Bygge bjelkelag, cellegummi eller ull som isolasjon?
Hei på dere, vi kommer i morgen til å få hjem vårt bestilte uterom, ca. 2 uker før satt leveringsdato, og jeg føler at jeg er litt "i panikk" da jeg skal lage en bunn før vi kan legge på rommet.
Vi har kommet så langt at vi har "alt" klart bortsett fra selve isolasjonen, og mitt spørsmål er hva som er mest fordelaktig, å legge cellplast eller noen type ull som isolasjon?
Det ligger 195 høye bjelker, så det skal jo litt isolasjon ned i også.
Et oppfølgingsspørsmål, jeg har fått spredte tips av venner og bekjente om hva jeg skal legge for plate i bunnen også, alt fra "bunnplate" til vanlig 12mm kryssfiner innsatt i spillolje for å beskytte mot fukt nedenfra. Noen som har en tanke om hva som er et bedre valg her?
Kom på en ting til, er det en god eller dårlig idé å legge ut byggplast over isolasjonen før man legger underlaget til gulvet som vi har tenkt skal være gulvsponplate?
Tanken er at vi skal legge gulvvarme oppå dette senere og som "toppsjikt" hadde vi tenkt oss mosaikk i form av sjøstenstype.
Veldig takknemlig for svar!
Vi har kommet så langt at vi har "alt" klart bortsett fra selve isolasjonen, og mitt spørsmål er hva som er mest fordelaktig, å legge cellplast eller noen type ull som isolasjon?
Det ligger 195 høye bjelker, så det skal jo litt isolasjon ned i også.
Et oppfølgingsspørsmål, jeg har fått spredte tips av venner og bekjente om hva jeg skal legge for plate i bunnen også, alt fra "bunnplate" til vanlig 12mm kryssfiner innsatt i spillolje for å beskytte mot fukt nedenfra. Noen som har en tanke om hva som er et bedre valg her?
Kom på en ting til, er det en god eller dårlig idé å legge ut byggplast over isolasjonen før man legger underlaget til gulvet som vi har tenkt skal være gulvsponplate?
Tanken er at vi skal legge gulvvarme oppå dette senere og som "toppsjikt" hadde vi tenkt oss mosaikk i form av sjøstenstype.
Veldig takknemlig for svar!
Sist redigert:
ja, lettere å få tett enn med frigolit.
Hva skal du ha som overflatesjikt? Skal du virkelig ha gulvvarme? Husk at det krever veldig godt isolerte glasspartier for å få noen effekt da gulvvarme er veldig sensitiv for kaldtrekk.
Hva skal du ha som overflatesjikt? Skal du virkelig ha gulvvarme? Husk at det krever veldig godt isolerte glasspartier for å få noen effekt da gulvvarme er veldig sensitiv for kaldtrekk.
Ideen med gulvvarmen kom fra en venn, og det hørtes ut som en god idé, iallfall da, men vi får se, fruen og jeg er litt solgt på stein som gulv, og da blir det gjerne litt kaldt å gå på, spesielt om vinteren, derav tanken med en selvregulerende varmekabel som hadde ligget på typ 15 grader eller noe sånt. 
Ellers var jeg selv også fristet på bambus som gulv, men det er ikke helt bestemt ennå...
Takk for svar forresten!
Ellers var jeg selv også fristet på bambus som gulv, men det er ikke helt bestemt ennå...
Takk for svar forresten!
Altså, det funker med gulvvarme, spørsmålet er bare hvor energieffektivt det blir
Her finnes masse info, http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Golvvarme/Golvvarme-i-uterum/
Personlig så kommer jeg til å legge matte og varme opp ved behov med en eller annen form for peis.
Her finnes masse info, http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige1/Golvvarme/Golvvarme-i-uterum/
Personlig så kommer jeg til å legge matte og varme opp ved behov med en eller annen form for peis.
Valget av varme avhenger jo også av hvordan det skal brukes, og da først og fremst om du kommer til å ha grunnvarme på og bare av og til varme opp til typ 20 eller ha full varme hele tiden. Det siste vil nok bli dyrt (sikkert halvdyrt å holde si 10 også året rundt). Så velisolert ser det ikke ut.
Greia er jo at gulvvarme er treg, så det kommer jo ikke til å være mulig å skru opp termostaten til 20 for så en time senere ha riktig temperatur. Det kan nok ta en dag...
Vi bygger selv isolert frittstående hagestue og kommer til å satse på riktig overdimensjonerte konvektor-ellementer (uten vifte) som raskt kan varme opp rommet fra si 10 til 20. Det støpte gulvet vil riktignok være kaldt, men vi regner med at man har sko/tøfler på seg. Det henger selvfølgelig sammen med at det er frittstående.
Greia er jo at gulvvarme er treg, så det kommer jo ikke til å være mulig å skru opp termostaten til 20 for så en time senere ha riktig temperatur. Det kan nok ta en dag...
Vi bygger selv isolert frittstående hagestue og kommer til å satse på riktig overdimensjonerte konvektor-ellementer (uten vifte) som raskt kan varme opp rommet fra si 10 til 20. Det støpte gulvet vil riktignok være kaldt, men vi regner med at man har sko/tøfler på seg. Det henger selvfølgelig sammen med at det er frittstående.
I forlengelsen så er det jo en utbygging av huset, og vi kommer antagelig til å ha gjester osv der ute da vi har ont om større rom, selv om huset i seg selv er vel tilrettelagt. Sommertid kommer vi antakeligvis ikke til å ha noen varme på i det hele tatt, det er snarere høst og vår som man kanskje er der ute mer, også vinterstid regner vi med å kunne være der ute litt når lysten melder seg, og har ingen problemer med å ha varmen av for å slå den på om morgenen hvis man skal være der på kvelden, eller iallfall dagen før hvis man skal ha gjester f.eks.
Men selvfølgelig har tanken falt på et konvektorelement også, mest for kostnadens skyld. Tanken er dessuten at innen et år eller to montere en peis på innsiden yttervegg som vender mot uterommet og der montere inn en utblåsingsvifte som kan varme opp uterommet.
Men selvfølgelig har tanken falt på et konvektorelement også, mest for kostnadens skyld. Tanken er dessuten at innen et år eller to montere en peis på innsiden yttervegg som vender mot uterommet og der montere inn en utblåsingsvifte som kan varme opp uterommet.
Jeg ville nok først og fremst regnet litt på effektbehovet. Jeg mistenker at du kan trenge noe tilleggsvarme utover gulvvarmen for å på rimelig tid kunne øke temperaturen fra uoppvarmet eller 5 grader når det er kaldt ute. For dette trenger du helst middel-u-verdien på uterommet. Alternativt kan du gjøre en grov beregning ut fra noen antatte verdier.
Finner bare u-verdi på taket og ingenting for veggseksjonene.
Effektbehovet i W per kvadrat er u-verdien x forskjell i temperatur
Grov beregning, effektbehov for 20 grader i rommet når 0 grader ute:
Tak: 1 x 20 x 34 = 680 W
Vegger 1.5 x 20 x (2.4x (7.2 + 4.8+4.8)= 1210 W ( antar u-verdi middel 1.5 og 2.4 i høyde i snitt og beregner bare på den ene langsiden og to kortsider hvis den andre langsiden er mot huset)
Gulv: 0.25 x 20 x 34 = 136 W (u-verdi 0.25 som er omtrent hva det blir med 200 mm isolasjon).
Totalt: 2026 W
Du trenger altså drøyt 2 kW bare for å holde uterommet 20 grader varmere enn ute. For å raskt kunne øke temperaturen i det trenger du kanskje det dobbelte. Vil du kunne varme det opp selv når det er -10 eller -20 øker behovet til 3 eller 4 kW. Min beregning er jo dog grov og man kan nok regne med mer tap, men om du har riktige data på uterommet hjelper jo det.
Jeg tror du får problemer med å kunne legge så mye effekt i et trebjelkelag. Har for meg at man ikke får legge mer enn 80W per kvadrat. Gir deg 80 *34= 2720 W...
Du kan selvfølgelig ha noen konvektorer også som kan supplere gulvvarmen for å raskere kunne få opp temperaturen. Eller gå på peisidéen. Skal du ha mer elvarme gjelder det at du ser til å ha tilstrekkelig el-installasjon dit for å kunne dra på med 4-5 kW. Det vil bli ganske dyrt å ha det oppvarmet noen lengre perioder i løpet av de kalde månedene. En luftvarmepumpe ville kanskje ikke vært noe dumt alternativ?
Redigering: Så nå at veggseksjonene S30 isolent ser ut til å ha u-verdi 3.0 (https://www.skanskabyggvaror.se/uterum/uterumspartier/s30/isolent_s30-699). Da må man doble effektbehovet for veggene... Da blir det totalt 3236 W for 20 graders forskjell... Da holder nok ikke gulvvarme i det hele tatt er jeg redd
.
Finner bare u-verdi på taket og ingenting for veggseksjonene.
Effektbehovet i W per kvadrat er u-verdien x forskjell i temperatur
Grov beregning, effektbehov for 20 grader i rommet når 0 grader ute:
Tak: 1 x 20 x 34 = 680 W
Vegger 1.5 x 20 x (2.4x (7.2 + 4.8+4.8)= 1210 W ( antar u-verdi middel 1.5 og 2.4 i høyde i snitt og beregner bare på den ene langsiden og to kortsider hvis den andre langsiden er mot huset)
Gulv: 0.25 x 20 x 34 = 136 W (u-verdi 0.25 som er omtrent hva det blir med 200 mm isolasjon).
Totalt: 2026 W
Du trenger altså drøyt 2 kW bare for å holde uterommet 20 grader varmere enn ute. For å raskt kunne øke temperaturen i det trenger du kanskje det dobbelte. Vil du kunne varme det opp selv når det er -10 eller -20 øker behovet til 3 eller 4 kW. Min beregning er jo dog grov og man kan nok regne med mer tap, men om du har riktige data på uterommet hjelper jo det.
Jeg tror du får problemer med å kunne legge så mye effekt i et trebjelkelag. Har for meg at man ikke får legge mer enn 80W per kvadrat. Gir deg 80 *34= 2720 W...
Du kan selvfølgelig ha noen konvektorer også som kan supplere gulvvarmen for å raskere kunne få opp temperaturen. Eller gå på peisidéen. Skal du ha mer elvarme gjelder det at du ser til å ha tilstrekkelig el-installasjon dit for å kunne dra på med 4-5 kW. Det vil bli ganske dyrt å ha det oppvarmet noen lengre perioder i løpet av de kalde månedene. En luftvarmepumpe ville kanskje ikke vært noe dumt alternativ?
Redigering: Så nå at veggseksjonene S30 isolent ser ut til å ha u-verdi 3.0 (https://www.skanskabyggvaror.se/uterum/uterumspartier/s30/isolent_s30-699). Da må man doble effektbehovet for veggene... Da blir det totalt 3236 W for 20 graders forskjell... Da holder nok ikke gulvvarme i det hele tatt er jeg redd
Sist redigert:
Takk, gulvvarmen var ikke ment å være den eneste varmekilden for rommet, bare for å skape en behagelig temperatur på gulvet, rommet vil åpnes opp inn til huset så innetemperaturen vil også komme ut i rommet. 
Ingenting er bestemt ennå, så vi tenker videre.
Ingenting er bestemt ennå, så vi tenker videre.
Apropos ditt første spørsmål om hvordan du skal isolere bjelkelaget, så viser jo energiutregningen at gulvet ikke gjør så stor forskjell. Jo da, med gulvvarme blir gulvet litt viktigere, men gulvet vil uansett være så vanvittig mye bedre isolert enn alt annet at det knapt gjør noen forskjell på totalen hvilken løsning du velger der.
L Laggeman skrev:Hei på dere, vi kommer i morgen til å få hjem vår bestilte hagestue, ca. 2 uker før satt leveringsdato, og jeg føler at jeg er litt "i panikk" da jeg skal lage en bjelkelag før vi kan legge på rommet. Vi har kommet så langt at vi har "alt" klart bortsett fra selve isolasjonen, og mitt spørsmål er hva som er mest fordelaktig, å legge isopor eller noen type ull som isolasjon? Det ligger 195 høye bjelker, så det skal jo ned litt isolasjon i også.
Et oppfølgingsspørsmål, jeg har fått spredte tips fra venner og bekjente om hva jeg skal legge for plate i bunnen også, alt fra "bjelkelagsplate" til vanlig 12mm kryssfiner gjennomtrukket i spillolje for å beskytte mot fuktigheten nedenfra. Noen som har en mening om hva som er et bedre valg her?
Kom på en ting til, er det en bra eller dårlig idé å legge ut byggplast over isolasjonen før man legger underlaget til gulvet som vi tenker skal være gulvsponplate? Meningen er at vi skal legge gulvvarme oppå dette deretter og som "toppsjikt" hadde vi tenkt oss mosaikk i form av sjøstein.
Veldig takknemlig for svar!![]()
Klikk her for å svare