Er handy og gjør alltid alt selv.
Hadde tenkt å bygge en ark med saltak, kanskje 3-4 meter bred.
Har googlet litt om hva dette ville koste om man gjør alt selv. Har bare sett informasjon som peker på 50-100.000. Hvordan kan det være mulig? Jeg bygde en hel bod for 18.000, riktignok med brukte vinduer.
Hva er det med arken som gjør den så dyr?
Alt man trenger er vel bare en haug med treverk, isolasjon, takstein samt ett eller to vinduer?
Hadde tenkt å bygge en ark med saltak, kanskje 3-4 meter bred.
Har googlet litt om hva dette ville koste om man gjør alt selv. Har bare sett informasjon som peker på 50-100.000. Hvordan kan det være mulig? Jeg bygde en hel bod for 18.000, riktignok med brukte vinduer.
Hva er det med arken som gjør den så dyr?
Alt man trenger er vel bare en haug med treverk, isolasjon, takstein samt ett eller to vinduer?
Det dyreste ved all bygging er arbeidet!
Så avhenger som alltid kostnaden av hvordan man engasjerer folk.
En entreprenør som gjør alt til fast pris må ta høyde for det uventede.
Om man selv er byggmester og leier inn folk står man risikoen selv men kan ofte få det billigere totalt sett.
Så avhenger som alltid kostnaden av hvordan man engasjerer folk.
En entreprenør som gjør alt til fast pris må ta høyde for det uventede.
Om man selv er byggmester og leier inn folk står man risikoen selv men kan ofte få det billigere totalt sett.
Men jeg skal ikke leie inn noen. Jeg skal gjøre alt selv. Hvis jeg har lykkes med å bygge en bod på 26 kvm med 3.20 til møne, laget egne takstoler, støpt grunn og kjørt hjem alt treverk til det prosjektet, skal jeg vel kunne bygge en arker selv også?
Det føles omtrent som om det er 30% så slitsomt som å bygge boden, og jeg har veldig vanskelig for å tenke meg at det kan koste mer enn 10.000
Ingen som har bygget arker selv som vet?
Det føles omtrent som om det er 30% så slitsomt som å bygge boden, og jeg har veldig vanskelig for å tenke meg at det kan koste mer enn 10.000
Ingen som har bygget arker selv som vet?
avhengig av vindu meg.
kanskje man vil ha et appelsinvindu mot mønet?
et sått havner på rundt 7-10K. svindyrt ugh...
men selve treverket er ingen stor sum.
så koster det innvendige med...
gulv og lister smyg m.m...
det blir fort mye...
kunnskapen har du sier du...
ikke glem å bygge stillas nedenfor...
håper alt blir bra
mvh
estwing
kanskje man vil ha et appelsinvindu mot mønet?
et sått havner på rundt 7-10K. svindyrt ugh...
men selve treverket er ingen stor sum.
så koster det innvendige med...
gulv og lister smyg m.m...
det blir fort mye...
kunnskapen har du sier du...
ikke glem å bygge stillas nedenfor...
håper alt blir bra
mvh
estwing
Medlem
· turkiet
· 553 innlegg
Har bygget 2 stk takarker selv i 2009 til en kostnad av 14.000:-, i dette inngikk ikke vinduer.
Bygde takstoler selv, men det tar tid og er ikke enkelt. Arken er ca 4 m brede.
OBS har ikke isolert og kledd innsiden for denne prisen så det kommer noen tusen i tillegg
Bygde takstoler selv, men det tar tid og er ikke enkelt. Arken er ca 4 m brede.
OBS har ikke isolert og kledd innsiden for denne prisen så det kommer noen tusen i tillegg
Zingo: Hvordan gikk det? Går med de samme tankene og vil bygge selv. Hva kostet det? Hvordan kom du frem til avviksling og dimensjoner?
Håper det gikk bra for Zingo. Nå kommer man jo ingen vei for 10tkr. Bare byggeløyve + KA lander jo rundt 15-20tkr før man engang har begynt. Ev. arkitekt ekskludert. Jeg bygde min i 2009 før den nye taksten for byggeløyve og krav om KA ble innført. Det landet rundt 40tkr. Da gjenbrukte jeg noe av teglsteinen. Halvparten var nok 3 stk. 3 glass vinduer isåfall.
og spesielt ikke nå etter 1. juli 2014. Kommunene får kreve en kontrollansvarlig, men da skal de ha argument for det, f.eks. at det er et kulturhistorisk verdifullt hus, at arkoppbygget er uvanlig komplisert eller noe lignende. Plan- og bygningsforskriften 7 kap 5 §.
Boverket skriver akkurat nå veiledning om de nye reglene som vil gjelde etter halvårsskiftet. På Kunskapsbanken vil dere kunne lese mer om hva som gjelder.
Boverket skriver akkurat nå veiledning om de nye reglene som vil gjelde etter halvårsskiftet. På Kunskapsbanken vil dere kunne lese mer om hva som gjelder.
Fortsetter på denne gamle tråden.
På http://www.regeringen.se/sb/d/18061/a/233400 står det "Verken byggemelding eller søknad skal kreves for å på en- eller tobolighus gjøre høyst to arker som ikke innebærer inngrep i den bærende konstruksjonen."
Regnes takstoler til bærende konstruksjon?
På http://www.regeringen.se/sb/d/18061/a/233400 står det "Verken byggemelding eller søknad skal kreves for å på en- eller tobolighus gjøre høyst to arker som ikke innebærer inngrep i den bærende konstruksjonen."
Regnes takstoler til bærende konstruksjon?
Medlem
· Västra Götaland
· 22 innlegg
Om jeg har tolket tekstene riktig så er en del med formålet å begrense størrelsen og dermed indirekte effektene på utseendet. Hvorfor det nå ev skal være penere/mer passende med en mindre skål
Klikk her for å svare