Jeg vurderer å bygge en etasje over balkongen, og ville i så fall fått en spennvidde på 7 m. Er det verdt å engang tenke på å bygge takstoler til det? Jeg tror nemlig at det blir vanskelig å få inn lastebil / kran her hos oss...
Så en byggeveiledning på takstol 6m hvor man bygde den på gulvbjelkelaget og deretter hengte de opp ned på veggene. De var bygget med 2"9 og hadde bare to mellomstenger. Tror dere at samme konstruksjon ville fungert på 7m?
Så en byggeveiledning på takstol 6m hvor man bygde den på gulvbjelkelaget og deretter hengte de opp ned på veggene. De var bygget med 2"9 og hadde bare to mellomstenger. Tror dere at samme konstruksjon ville fungert på 7m?
Det finnes en bok som Byggforskningsrådet har gitt ut som heter "Takstolsboken" og som inneholder alle typer takstoler og hvordan man dimensjonerer dem.
Har selv bygget egne 7-meters takstoler etter den.
Rent økonomisk så blir det samme kostnad som å kjøpe ferdige takstoler fra en eller annen snekkerfirma som bygger takstoler, og da slipper du arbeidet.
Har du eget tømmer så er det en helt annen sak og du kan velge egne dimensjoner og utførelser etter smak.
Har selv bygget egne 7-meters takstoler etter den.
Rent økonomisk så blir det samme kostnad som å kjøpe ferdige takstoler fra en eller annen snekkerfirma som bygger takstoler, og da slipper du arbeidet.
Har du eget tømmer så er det en helt annen sak og du kan velge egne dimensjoner og utførelser etter smak.
Under svigerfars begavede ledelse bygde vi takstoler som var 8 m så visst går det. Dessverre er jeg ikke til noen hjelp ellers siden dette skjedde i 1986 å jeg har ingen tegninger å bor ikke lenger i huset heller, men som sagt det går alldeles utmerket.
Men jeg ser ikke problemet med å kjøpe ferdige? kan du få dit materialet å bygge av kan du vel ta dit en ferdig?
De er jo ikke større enn at du tar dem på takstativet om det trengs..
De er jo ikke større enn at du tar dem på takstativet om det trengs..
Jeg kjøper gjerne ferdigbygde, spesielt om det blir omtrent samme pris som å lage egne. Det jeg tenkte på var bare at de må være ganske tunge å løfte 3 meter opp i luften, eller er de ikke det? Hvordan har dere andre gjort det, har dere løftet dem opp manuelt?
Det var derfor jeg tenkte å bygge egne, siden man da kan gjøre det på stedet.
Tossegubbe: De må vel være minst 7 x 1,8 m så det er vel litt dumt å ta en gjeng slike på taket?
Det var derfor jeg tenkte å bygge egne, siden man da kan gjøre det på stedet.
Tossegubbe: De må vel være minst 7 x 1,8 m så det er vel litt dumt å ta en gjeng slike på taket?
Løft opp en side først, så er det bare å skyve på, det går å bære den takstolen selv, uten å være en biff. Er man to er det ingen problemer med å få opp dem, det går vel alene også, men risikoen for å skade seg øker.
Jasså, er de så lette? Da kanskje jeg skal bestille likevel.. 
Holder på å sende inn tilbudsforespørsel til forskjellige nå. Hva tror dere at man kan regne med for pris mellom tommelen og pekefingeren for 8 fackverksstolar?
Holder på å sende inn tilbudsforespørsel til forskjellige nå. Hva tror dere at man kan regne med for pris mellom tommelen og pekefingeren for 8 fackverksstolar?
En slik takstol burde veie i størrelsesorden 50-80kg så tunge er de ikke å håndtere på to mann, og man kanskje ikke bør kjøre 10på en gang på taket men 4-5 er jo ikke noe problem så lenge man bruker fornuft. Kommer i hu når jeg hadde 850kg maling i hjemmebygget takboks til landcruiseren en gang og litt vinglete var det kke i rundkjøringene men ingen som helst problemer ellers 
Hører kanskje ikke hit men maks last på tak pleier jo å ligge rundt 100kg og maks last for hele bilen pleier jo å ligge på 4-500 kg... så å kjøre 4-5 tkstolar på 50-80 kg... njae... regnes ikke lastevekten inn i å kjøre med fornuft....:
Nei, lastevekten er tilpasset motorveishastighet... man kan sikkert 4-doble den i lav fart...
Hehe, tror ikke helt det ... men nesten ...Mäster skrev:
De med 4 meters spennvidde jeg laget til garasjen klarte jeg så vidt å bære rundt på selv (men da er jeg ingen biff, mer en asparges da
Hadde de vært laget av en takstolprodusent hadde de hatt klassifisert virke i seg og dermed slankere dimensjoner og dermed lettere. En ren gjetning 20-25% lettere.
Når takstolene skulle settes opp var vi to aspargeser, da gikk det absolutt hvor lett som helst, vi kunne lett ha hatt å gjøre med 5-6 og kanskje 7 meters takstoler, føltes det som.
Okei takk alle sammen for svarene! Nå er det bare å håpe at jeg får svar på noen av tilbudene...