2.586 lest ·
6 svar
3k lest
6 svar
Bygge 1 soverom til 2, i hvilken rekkefølge skal jeg begynne?
Hei!
Skal akkurat til å begynne å renovere et soverom vi har, det er opprinnelig 2 rom, da rommet har 2 dører og man ser at det har vært en vegg imellom. Jeg hadde tenkt å sette opp en vegg imellom for å lage 2 rom, skal jeg sette opp reisverket på gulvet eller skal jeg fjerne gulvet først (det er betong under laminatgulvet) for mellomveggen og gjøre ferdig veggen, så legge gulv? Eller skal jeg legge gulv i hele rommet og så bygge veggen? (borre gjennom gulvet og ned i betongen)
Vil gjerne vite i hvilken rekkefølge jeg skal begynne med renoveringen.
Skal jeg bytte innerdørene før jeg gjør i stand veggene, eller skal jeg bytte dørene til slutt?
MVH/Jonathan
Skal akkurat til å begynne å renovere et soverom vi har, det er opprinnelig 2 rom, da rommet har 2 dører og man ser at det har vært en vegg imellom. Jeg hadde tenkt å sette opp en vegg imellom for å lage 2 rom, skal jeg sette opp reisverket på gulvet eller skal jeg fjerne gulvet først (det er betong under laminatgulvet) for mellomveggen og gjøre ferdig veggen, så legge gulv? Eller skal jeg legge gulv i hele rommet og så bygge veggen? (borre gjennom gulvet og ned i betongen)
Vil gjerne vite i hvilken rekkefølge jeg skal begynne med renoveringen.
Skal jeg bytte innerdørene før jeg gjør i stand veggene, eller skal jeg bytte dørene til slutt?
MVH/Jonathan
Er det bare dørbladene du skal bytte eller også karmene?
Du skal i hvert fall rive ut eksisterende gulv og sette opp den nye veggen. Hvis du skal sette inn nye karmer, gjør du det før du legger gulvet.
Dørbladene setter du inn til slutt så du ikke riper dem.
Laminatgulvene skal ligge "flytende", dvs. de skal kunne bevege seg litt med endret temperatur og fuktinnhold. Derfor skal man ikke skru en vegglist i dem. Det gjør det også vanskeligere den dagen du vil bytte laminatgulvet.
Du skal i hvert fall rive ut eksisterende gulv og sette opp den nye veggen. Hvis du skal sette inn nye karmer, gjør du det før du legger gulvet.
Dørbladene setter du inn til slutt så du ikke riper dem.
Laminatgulvene skal ligge "flytende", dvs. de skal kunne bevege seg litt med endret temperatur og fuktinnhold. Derfor skal man ikke skru en vegglist i dem. Det gjør det også vanskeligere den dagen du vil bytte laminatgulvet.
Jeg kommer til å bytte hele dørpartiet, også karmene.
Ok, jeg mistenkte nesten det, jeg skal fjerne laminatgulvet og legge parkett etter at jeg har satt opp skilleveggen.
Så også at rommet jeg har for å sette en skillevegg på er kun 85 mm bredt, det er mellomrommet mellom de 2 vinduene. Blir å bruke 45*45 og enkel gips, skulle jo ønske å ha helst noe bak gipsen, men finner ingenting som er maks 7mm tykk. Ser at veggene fra soverommet ut til stuen er bygget med 45*45 og enkel gips.
Ngn som vet hvordan jeg skal/kan gjøre på beste måte?
Ok, jeg mistenkte nesten det, jeg skal fjerne laminatgulvet og legge parkett etter at jeg har satt opp skilleveggen.
Så også at rommet jeg har for å sette en skillevegg på er kun 85 mm bredt, det er mellomrommet mellom de 2 vinduene. Blir å bruke 45*45 og enkel gips, skulle jo ønske å ha helst noe bak gipsen, men finner ingenting som er maks 7mm tykk. Ser at veggene fra soverommet ut til stuen er bygget med 45*45 og enkel gips.
Ngn som vet hvordan jeg skal/kan gjøre på beste måte?
Om du vil beholde gulvet, bør du tegne opp hvor veggen skal stå og skjære ut den remsen med en sirkelsag satt med en slik dybde at den ikke treffer betongen.
Papp gulvet med VETTIG papp - Ikke slik brun drit som de selger på diverse byggevarehus, men ekte "mjölkpapp".
Legg ut en regel på gulvet, jeg synes selv at metallregler er praktiske. Bruker du trestendere, og det er mot sålen, ville jeg anbefale lumppapp for å hindre at fukt trenger opp i konstruksjonen. Jeg synes fortsatt metall er mer praktisk.
Lodd inn eller bruk vater eller laser for å sette reglene i taket.
Sett opp stenderne mot de to ytterveggene.
Sett inn de resterende stenderne og husk avstanden avhengig av plate materialet. Mål dem inn med vater.
Tegn opp midten på OSB hvis du bruker 900 plater før montering slik at du vet hvor stenderen sitter.
På med OSB på den ene siden, inn med isolasjon, fortrinnsvis Piano Lydplate.
På med OSB på den andre siden - Tenk på å forskyve skjøtene slik at skjøtene på OSBen ikke er på samme stender som på den andre siden.
På med gips, tenk på å ikke sette gipsskjøten på samme stender som skjøten på OSBen.
Løft gipsen mot taket hvis de er litt for korte. (Gulvlisten skjuler jo glippen)
Sparkle - Remse - Male.
Gulvlister.
Bytt dørene eller dørbladene dine etter renoveringen.
EDIT:
Leste nå 85mm - Ville da brukt 45 stendere med OSB+ROT Gips på 6.5mm i så fall = 83mm. Og kanskje justere karmen på vinduet ved behov.
Papp gulvet med VETTIG papp - Ikke slik brun drit som de selger på diverse byggevarehus, men ekte "mjölkpapp".
Legg ut en regel på gulvet, jeg synes selv at metallregler er praktiske. Bruker du trestendere, og det er mot sålen, ville jeg anbefale lumppapp for å hindre at fukt trenger opp i konstruksjonen. Jeg synes fortsatt metall er mer praktisk.
Lodd inn eller bruk vater eller laser for å sette reglene i taket.
Sett opp stenderne mot de to ytterveggene.
Sett inn de resterende stenderne og husk avstanden avhengig av plate materialet. Mål dem inn med vater.
Tegn opp midten på OSB hvis du bruker 900 plater før montering slik at du vet hvor stenderen sitter.
På med OSB på den andre siden - Tenk på å forskyve skjøtene slik at skjøtene på OSBen ikke er på samme stender som på den andre siden.
På med gips, tenk på å ikke sette gipsskjøten på samme stender som skjøten på OSBen.
Løft gipsen mot taket hvis de er litt for korte. (Gulvlisten skjuler jo glippen)
Sparkle - Remse - Male.
Gulvlister.
Bytt dørene eller dørbladene dine etter renoveringen.
EDIT:
Leste nå 85mm - Ville da brukt 45 stendere med OSB+ROT Gips på 6.5mm i så fall = 83mm. Og kanskje justere karmen på vinduet ved behov.
Sist redigert:
Korrigerer mitt eget svar - OSB er jo sannelig 11mm og intet annet så 45 regel med OSB og 6.5mm gips gir totalt 80mm.slacker skrev:Om du nå vil beholde gulvet skulle jeg tegne ut hvor veggen skal stå og kappe ut den stripen med en sirkelsag stilt med slik dybde at den ikke tar i betongen.
Papp av gulvet med VETTIG papp - Ikke sånn brun skit de selger på diverse byggevarehus, men ekte "mjölkpapp".
Ut med en regel på gulvet, mener selv at metallregler er smidige. Bruker du treregler og det er mot sålen, ville nok lumppapp være anbefalt for å forhindre at fukt tar seg opp og inn i konstruksjonen. Fremdeles mener jeg metall er smidigere.
Lodd inn eller bruk vater eller laser for å sette reglen i taket.
Opp med reglene mot de to ytre veggene.
Inn med øvrige regler og tenk på avstanden avhengig av platematerialet. Mål inn dem med vater.
Tegn ut midten på OSB hvis du bruker 900 plater før montering så du vet hvor reglen sitter.
På med OSB på den andre siden - Husk å forskyve skjøtene slik at skjøtene på OSBen ikke er på samme regel som den andre siden.
På med gips, husk å ikke sette gipsskjøtene på samme regel som skjøten på OSBen.
Løft gipsen mot taket hvis de er noe for korte. (Gulvlisten skjuler jo glippen)
Sparkle - Remse - Male.
Gulvlister.
Bytt dine dører eller dørblad etter renoveringen.
EDIT:
Leste nå 85mm - Ville da bruke 45 regler med OSB+ROT Gips på 6.5mm i så fall = 83mm. Og kanskje justere karmen på vinduet ved behov.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Bör man bygga väggarna med 195-reglar på typ en sån här konstruktion?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vi ska bygga ut ett sovrum+toa på 18 kvm ,,det blir en krypgrund. Det är lera mark
Grund & Markarbeten -
Gjøre om 3 Soverom til 2 Store Kontorer (Fjerne 1 vegg og bygge ut en eksisterende vegg)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi