Hei!
Har bygget en vegg som er 130x100 cm
Den sitter fast i en eksisterende vegg samt i gulvet.
Har bygget den med 2 stk vannrette 45x45 trelekter og i mellom disse 6 stk loddrette 45x45 lekter. Synes dog at den er ustabil. Den vingler til høyre og venstre om man ser forfra og trykker på den. Hvordan gjør jeg for å få den stabil?
Takk for tips
Har bygget en vegg som er 130x100 cm
Den sitter fast i en eksisterende vegg samt i gulvet.
Har bygget den med 2 stk vannrette 45x45 trelekter og i mellom disse 6 stk loddrette 45x45 lekter. Synes dog at den er ustabil. Den vingler til høyre og venstre om man ser forfra og trykker på den. Hvordan gjør jeg for å få den stabil?
Takk for tips
Det kommer bli vanskelig å få opp noen stabilitet i en konstruksjon som ikke sitter fast i taket.
Du kan prøve å skru stålband i kryss på begge sidene, men jeg tviler på at det vil hjelpe. Ellers må du nok dessverre sette en stolpe i enden av veggen, som sitter fast i gulv og tak.
Du kan prøve å skru stålband i kryss på begge sidene, men jeg tviler på at det vil hjelpe. Ellers må du nok dessverre sette en stolpe i enden av veggen, som sitter fast i gulv og tak.
gjør den dobbelt så tykk så blir den stabil
"Det er stabilt"
"Det er stabilt"
satte opp en halvvegg mot kjellertrappen hjemme, med 45x45 på cc30 + kortlinger, den er festet i gulvet og den ene siden, hellimet spon på begge sider mot alle stendere og deretter hellimet gips mot sponen. den ble skikkelig stabil.
Veggen skal flyte sammen med en annen vegg og må derfor ha samme tykkelse = 45x45 regler med 13 mm gips på hver side.
Tror jeg har kommet på en løsning:
Gulvet er av betong, så jeg skal bore et hull og sette ned en armeringsjern som jeg støper fast. Kommer så til å tre en stolpe over armeringsjernet og støpe fast. Skru fast 45x45 reglene til denne stolpen som står ytterst på veggen.
Det burde bli stabilt?
Tror jeg har kommet på en løsning:
Gulvet er av betong, så jeg skal bore et hull og sette ned en armeringsjern som jeg støper fast. Kommer så til å tre en stolpe over armeringsjernet og støpe fast. Skru fast 45x45 reglene til denne stolpen som står ytterst på veggen.
Det burde bli stabilt?
Skulle foreslå at du i så fall prøver å få tak i noen stumper forzinket jern, eller jern i rustfritt, ellers er det nok risiko for at det ruster av etter en stund.
Bare sjekk så du ikke borer i noen gulvvarmeslange, det ser ut til å være populært i det siste..
Bare sjekk så du ikke borer i noen gulvvarmeslange, det ser ut til å være populært i det siste..
Skal man gjøre denne typen vegg skal man bruke minst 70 mm stendere. Helst 95 mm vil jeg påstå. Man bruker stålstendere for å få en lettere og bedre konstruksjon. Helst forsterkningsskinne i over- og underkant, deretter kan man putte i trestendere i dette om man vil. Forsterkningsskinne eller FSK som det så vakkert forkortes er utrolig bra i dette tilfellet. Vi har brukt det i mange prosjekter for å få stabilitet i denne typen vegg. Deretter SKAL man bruke 2 platelag per side, enten dobbel gips, men helst 5-lags kryssfiner på 13 mm og gips. Man kan også skrulim konstruksjonen.