1300kr inkl. frakt / stk fikk jeg tilbud på i juli :)

Gabbe1 skrev:
Enten har du aldri sett/håndtert 7m takstoler eller så sikter du til ikke en enormt stor bil.
hahaha Stol på meg, håndterer slike ting nesten daglig, og det er ikke noe problem med en normal bil, stolene blir jo knapt lengre enn bilen og ikke bredere heller.
80 kg er vel ikke noe bemerkelsesverdig å bære rundt på heller? 4 cementsäckar er vel standard for byggere å bære med seg, og det er jo 100 kg.

Micke_vb skrev:
Hehe... Forsøk å overbevise Harry Haffa om den teorien....:D
Mja det er igjen teori uten grunnleggende styrkelære og fysikk, men jeg mente ikke at man skal kjøre rundt med det hvordan som helst på offentlig vei, men mente i første omgang de der siste km til huset som kan være tricky for en fullstor lastebil.

C
Tossegubbe skrev:
hahaha Trust me, hanterer slike saker daglig nesten og det er ingen som helst problem med en normal bil, setene blir jo knapt lengre enn bilen og ikke bredere heller.
80 kg er vel ikke noe bemerkelsesverdig å bære rundt på heller? 4cementsäckar er vel standard for byggere å bære med seg og det er jo 100kg.
80 kilo er veldig mye å "bære rundt på" alene, jo. Man klarer nok å flytte en slik takstol noen meter, men å løfte den opp og vende rett den på en byggeplass, og dessuten 7 stykker like til, da må man nok være 3 personer iallfall.

Deretter har jeg vanskelig for å tro at det holder med 80 kilo, mine 4,5-meters til garasjen uten overetasje veide 43 kilo stykk, fabrikkproduserte, og fyren skal ha 7 meter med overetasje.

Bilers nyttelast er for øvrig ingen anbefaling, det er en fastsatt grense som skal følges selv når bilen står stille, det handler ikke om motorveihastighet, det handler om strukturell styrke. Overvekt på taket kan lett føre til alvorlige skader på strukturen på bilen, og å laste opptil et tonn overhodet i eller på en bil fører nok til bilens og førerens død.

7 meters spennvidde pluss fotlengde gir en takstol opp mot 8 meter, på et biltak som er omtrent 2 meter, det er bare sånn ca. 6 meter eller 300% lengre enn lasteflaten, så jo, det er ganske mye større.

Ja det kommer vel selvsagt an på personen som bærer, men flere av gutta her på firmaet tar uten videre 80 kg i hver hånd og går 20-30 m, så at man skulle trenge tre mann for å løfte opp ene enden på en 80 kg stoldel? Men slik jeg tolker det, skal stolene ligge oppå en overetasje, ikke i seg utgjøre en overetasje? Altså vanlig fagverksstol uten forsterkninger mm. Da kommer de ikke over 80 kg normalt sett.

"Bilens lastevekt er for øvrig ingen anbefaling, det er en fastsatt grense som skal følges selv når bilen står stille, det handler ikke om motorveihastighet, det handler om strukturell holdfasthet. Overlast på taket kan lett føre til alvorlige skader på bilens struktur, og å laste opp mot et tonn overhodet i eller på en bil fører nok til bilens og førerens død."

Men hvordan resonerer du her? Det er vel selvsagt at det er forskjell (enormt stor dessuten) på den strukturelle belastningen på en bil om du har 100 kg på taket i 140 km/t og kjører i et hump eller sving, dessuten en ikke ubetydelig vindlast sammenlignet med om du står stille? Dessuten gjør ikke produsenter beregninger som ligger på margen, men mer sannsynlig med i hvert fall 3-4 ganger sikkerhetsmargin nettopp fordi folk generelt ikke kjører med fornuft. Da jeg i en periode jobbet for kjøretøyteknikk og utviklet bergingsbiler, regnet vi nettopp på slike ting, og i et eksempel kan jeg nevne at en aksel trengte å være 80% kraftigere hvis den skulle klare 80 km/t i stedet for 60 km/t og fortsatt ligge innenfor produsentens toleranser.

Vil også påpeke at jeg ikke anbefaler noen å laste 1000 kg på et ordinært takstativ (selv om det holder hvis det ikke er Biltema) men nå handlet det om maks 5x80 kg, altså 400 kg som jeg ved flere anledninger har lastet på en liten Golf 1 fra 82 når vi kjørte ned bryggene til innsjøen, og hvis en slik klarer det, så ville det være minst sagt skandaløst om ikke en moderne V70 for eksempel skulle klare det uten videre?

Tossegubbe skrev:
Ja det kommer vel an på personen som bærer, men flere av gutta her på firmaet tar uten videre 80kg i hver hånd og går 20-30m så at man skulle trenge å være tre mann for å løfte opp den ene enden av en 80kg-stol? Men slik jeg tolker det, skal stolene ligge oppå en overetasje, ikke i seg selv utgjøre en overetasje? Altså vanlig fagverksstol uten forsterkninger mm. Da kommer de ikke over 80kg normalt sett.

"Bilers lastevekt er for øvrig ingen anbefaling, det er en fastsatt grense som skal følges selv når bilen står stille, det handler ikke om motorveihastighet, det handler om strukturell styrke. Overlast på taket kan lett føre til alvorlige skader på strukturen på bilen, og å laste opp mot et tonn overhodet i eller på en bil leder nok til bilens og førerens død."

Men hvordan resonerer du her? det er vel selvklart at det er forskjell (enormt stor dessuten) på den strukturelle belastningen på en bil om du har 100kg på taket i 140kmh og kjører i en dump eller kurve, dessuten en ikke ubetydelig vindlast sammenliknet med hvis du står stille? Videre så gjør ikke produsenter beregninger som ligger på marginen, men mer sannsynlig med i alle fall 3-4x sikkerhetsmargin nettopp fordi folk generelt ikke kjører med fornuft.
Da jeg en periode arbeidet for kjøretøyteknikk og utviklet bergingsbiler så regnet vi nettopp på slike ting, og i ett eksempel kan jeg nevne at en aksel trengte å være 80% sterkere om den skulle klare 80kmh istedenfor 60kmh og fortsatt ligge innenfor produsentens toleranser.

Vil også påpeke at jeg ikke anbefaler noen å laste 1000kg på et ordinært takstativ (selv om det holder om det ikke er biltema), men nå handlet det om maks 5x80kg altså 400kg, noe jeg ved flere anledninger har lastet på en liten Golf 1 fra 82 da vi kjørte ned bryggene til innsjøen, og klarer en slik det, ville det vært minst sagt skandaløst om ikke en moderne V70 f.eks. skal klare det uten videre?
Jøsses....:eek::eek:

Mye mer enn 50 kg på taket har jeg for meg at det ikke er lovlig!

Kommer an på bilen Pagno, landroveren fikk jeg ha 250 kg på men nå snakket vi ikke om lovlig, men passende og mulig ;)

Da klarer min "japps" mye mer enn din hehe;) altså i teorien siden det andre ikke var helt lovlig......

Å så tar vi byggere 4 sekker under hver arm og miiiiiinst 2 i baklommen så det så...:p

Nei legg ut 2 stk parallelle grove bjelker, dra takstolen opp på taket i riktig retning, brett opp, fest og klart;)

Tenkte bare si at takstolene er altså til overetasjen (loftet) på etasje 2. De trenger altså å løftes opp omtrent 3 meter fra bakken.

Vet ikke helt hvordan man praktisk gjør det, jeg tenkte å bygge et stillas rundt... det er vel i veien når det er på tide å løfte? Dessuten må jeg vel la være å montere opp en av veggene før stolene er oppe?

Stiller du dem på spissen på bakken nedenfor og lener dem opp så er jo mer enn halve oppe allerede, bare å vippe opp så..

C
Sånn omtrent 3 personer trenger dere nok, som sagt, for å få dem opp. Du må først vippe opp ene siden, så løfte opp den andre siden mens du klatrer på en stige.

Mener du eller mener du ikke at du skal ha loftet i takstolen?

Når jeg bygde til i sommer, ble 9 stk w-takstoler løftet opp på bjelken 5 m over bakken. Takstolene var bygd i 45x170 treverk og veide ca. 70-80 kg/stk. Vi var 4 mann, det hadde nok gått med 3 også, om vi hadde vært to hadde det trolig endt med skader enten på oss eller takstolene.

Når det gjelder transporten, er det utelukket å transportere en slik takstol på et biltak. De tåler ikke å ligge på en 1,5x2 meter flate uten å få skader av sin egen vekt. De skal alltid transporteres stående, når/om de ligger må de ha flere støttepunkter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.