Hei,
har laget 3 skyvedører av MDF ca 210x103 cm.
Disse har blitt tapetsert på forsiden.
Dessverre har de begynt å bue seg
Nå er spørsmålet hvorfor? Kan det være fordi de kun er tapetsert på
den ene siden, slik at den blir tett mens baksiden fortsatt tar opp fukt?
Kan det da avhjelpes ved ganske enkelt å male baksiden?
Eller er det så ille at de buer av luftfuktigheten:eek:
Har vi noen eksperter på MDF der ute
har laget 3 skyvedører av MDF ca 210x103 cm.
Disse har blitt tapetsert på forsiden.
Dessverre har de begynt å bue seg
Nå er spørsmålet hvorfor? Kan det være fordi de kun er tapetsert på
den ene siden, slik at den blir tett mens baksiden fortsatt tar opp fukt?
Kan det da avhjelpes ved ganske enkelt å male baksiden?
Eller er det så ille at de buer av luftfuktigheten:eek:
Har vi noen eksperter på MDF der ute
MDF bør alltid festes eller stabiliseres med hjelp av for eksempel vanlig treverk.
Tenk på Billy der er det i prinsippet finéret som hindrer at hyllene siger, en trehylle siger aldri like mye.
Luftfuktighet er ikke bra for MDF heller, det suger til seg alt, det vet den som har forsøkt å male det.
Tenk på Billy der er det i prinsippet finéret som hindrer at hyllene siger, en trehylle siger aldri like mye.
Luftfuktighet er ikke bra for MDF heller, det suger til seg alt, det vet den som har forsøkt å male det.
Jeg la dem på bukker. Først i 4-5 timer uten støtte i midten. Deretter med støtte i ca et døgn. Jeg hadde merket fra før at de "former" seg. Deretter malte jeg hver dør to ganger med takmaling. Den første døren har hengt oppe i ca 2 uker nå uten å ha beveget seg nevneverdig.
Men jeg anbefaler å male eller tapetsere på begge sidene allerede fra starten.
Men jeg anbefaler å male eller tapetsere på begge sidene allerede fra starten.
Malte i går en rå MD-dør mot gulvvarmepanelet (ca 70X80 cm). MDF var 19 mm tykk og hadde lest denne tråden før jeg malte. Jeg malte baksiden en gang og forsiden 2-3 ganger. Nå ser jeg direkte at døren buer etter et døgn. Da har jeg under tørking stilt den oppreist. Skal se om den retter seg opp når malingen har tørket skikkelig. Buen skjer mot den siden jeg har malt mest.