Holder på å rive en innervegg i vårt 30-tallshus, mellom de to lagene av bord så er det et brunt papiraktig lag. Jeg hadde forventet at det skulle være tomt, eller muligens isolasjon. Hva kan dette være, og er det trygt å bare fjerne det? (tenker på asbest, som vi har blitt litt paranoid for her hjemme, man burde vel egentlig testet pussen før man begynte å rive veggen :/ )

• Innvendig vegg fra 30-tallshus åpnet, viser brune papirlag mellom treplanker og noen halmstrå, usikkerhet om materialets sikkerhet.
Veggen er mellom grovinngang og serveringsgang, så vidt jeg vet finnes det verken strøm eller VVS inni den.

L
Det ser ut til å være en vindpapp av gammelt slag, i gamle vegger fantes det ikke asbest men vannrørene ble isolert med asbest, stråmatter som tydeligvis er der har ingen asbest Fortsett tvista OJ, feil mener rive :)

Takk!

Lurer dog på hvorfor man har vindpapp i en innervegg, spesielt når det også var plassbygde skap på den andre siden av veggen så det ville jo neppe ha trukket gjennom veggen selv om ytterdøren hadde stått åpen på inngangssiden.

L
A ajn82 skrev:
Takk!

Lurer dog på hvorfor man har vindsperre i en innervegg, spesielt når det også var plassbygde skap på den andre siden av veggen så må det jo neppe ha trukket gjennom veggen selv om ytterdøren har stått åpen på inngangssiden.
Vet ikke hvor gammelt huset er, kanskje en tilbygging langt tilbake i tiden, da er det en tidligere yttervegg eller så satte noen det der for å motvirke trekk av noe slag, ettersom det ikke finnes isolasjon, kan være at de ville ha det for at skapene ikke skal generere fuktighet.
Tror ikke det kan forklares eller komme frem hvorfor i dagens situasjon, for den sitter kan man tenke på en utside.
Kommer dette opp flere ganger så har ikke jeg gjort det, det krangler her.

Det er vanlig asfaltpapp, den eneste typen av "tetningslag" man hadde tilgang til på 30-tallet. Bordene som du har frilagt er sprikkpanel, et vanlig underlag for rørlegging og puss.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.