Har et gäng 45x195 som jeg har brukt som forskalingsmateriale. En bekjent innen betongbransjen opplyste meg om å ikke bruke dette materialet til f.eks. reisverk, ettersom det tydeligvis nå trekker til seg fukt mer enn tidligere.

Jeg er litt fristet til å bruke disse til takstoler. Er det mulig?

Jo det er klart det går an å bruke virket. Problemet kan være å sage i det. Men det går an å skrape av en hel del av sementen på virket, om lektene kun er brukt en gang. Det ville være sløseri å ikke gjenbruke lekter i den dimensjonen. Derfor gjelder det å se fremover for hjemmebyggeren, og kombinere bruken av virket mer enn en gang. Ellers er det mer vanlig å bruke rupanel som forskalingsvirke, og det er nok ikke mye annet man kan bruke det til.

Tipset er å ha en separat klinga/fogsvans for dette virket. Skaff deg for eksempel en biltema eller cotech sirkelsag som du kan ha som "offer", vil du håndsage så er byggmax 39 kroners fogsvans ikke i det hele tatt dum.

Det går naturligvis å bruke virket etter rensning, sag dog som sagt ikke med beste sagen...har du innleide proffssnekkere så vær forberedt på en hel del småsurt "byggmutter", det pleier å være bortskjemte gutter som helst vil ta nytt...
(og nå får jeg vel på tafsen selvfølgelig, når man har stukket ut haken :D:cool:;))

• Liker
Sten Andersson
  • Laddar…
Kan det muligens skyldes at vi ikke vil ødelegge blader mm og at det pleier å ta lengre tid med slik virke som beskrives her.
Jeg har litt vanskelig for å se økonomien i det hele om man skal ha innleid folk som koster en del i timen.

/Kent

snickarboden skrev:
Kan det muligens skyldes at vi ikke vil ødelegge blader mm og at det pleier å ta lengere tid med slikt trevirke som beskrevet her. Jeg har litt vanskelig for å se økonomien i det hele om man skal ha leid inn folk som koster en del i timen.

/Kent
Forstår ikke helt hvor du vil hen. Byggmesteren som former opp til en engangsjobb med råspont, får ingen økonomi i å transportere vekk brukte former til en annen jobb, der formene uansett kanskje må snekkres om. Byggmesteren som bruker former til gjentakende jobber, bruker kryssfiner, som kan gjenbrukes mange ganger. Formvirket i innlegget, 45X195, var av litt uvanlig størrelse for ikke å gjenbrukes. Det ligger derfor i Mangelitos eget interesse, å spare en slant, på å gjenbruke trevirket til takstoler.

Vi bruker forskalingsmaterialet maks 3 ganger. Før vi kaster det. For etter det er det så skjevt og vridd at det ikke kan brukes til noe :) Deretter skraper man materialet før man kapper så sagbladet ikke tar skade. Vårt holder 6 måneder før vi sliper dem om. Visst en spiker dreper noen tenner.

Takker for svarene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.