Har et gäng 45x195 som jeg har brukt som forskalingsmateriale. En bekjent innen betongbransjen opplyste meg om å ikke bruke dette materialet til f.eks. reisverk, ettersom det tydeligvis nå trekker til seg fukt mer enn tidligere.
Jeg er litt fristet til å bruke disse til takstoler. Er det mulig?
Jeg er litt fristet til å bruke disse til takstoler. Er det mulig?
Jo det er klart det går an å bruke virket. Problemet kan være å sage i det. Men det går an å skrape av en hel del av sementen på virket, om lektene kun er brukt en gang. Det ville være sløseri å ikke gjenbruke lekter i den dimensjonen. Derfor gjelder det å se fremover for hjemmebyggeren, og kombinere bruken av virket mer enn en gang. Ellers er det mer vanlig å bruke rupanel som forskalingsvirke, og det er nok ikke mye annet man kan bruke det til.
Tipset er å ha en separat klinga/fogsvans for dette virket. Skaff deg for eksempel en biltema eller cotech sirkelsag som du kan ha som "offer", vil du håndsage så er byggmax 39 kroners fogsvans ikke i det hele tatt dum.
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 innlegg
Det går naturligvis å bruke virket etter rensning, sag dog som sagt ikke med beste sagen...har du innleide proffssnekkere så vær forberedt på en hel del småsurt "byggmutter", det pleier å være bortskjemte gutter som helst vil ta nytt...
(og nå får jeg vel på tafsen selvfølgelig, når man har stukket ut haken

)
(og nå får jeg vel på tafsen selvfølgelig, når man har stukket ut haken
Kan det muligens skyldes at vi ikke vil ødelegge blader mm og at det pleier å ta lengre tid med slik virke som beskrives her.
Jeg har litt vanskelig for å se økonomien i det hele om man skal ha innleid folk som koster en del i timen.
/Kent
Jeg har litt vanskelig for å se økonomien i det hele om man skal ha innleid folk som koster en del i timen.
/Kent
Forstår ikke helt hvor du vil hen. Byggmesteren som former opp til en engangsjobb med råspont, får ingen økonomi i å transportere vekk brukte former til en annen jobb, der formene uansett kanskje må snekkres om. Byggmesteren som bruker former til gjentakende jobber, bruker kryssfiner, som kan gjenbrukes mange ganger. Formvirket i innlegget, 45X195, var av litt uvanlig størrelse for ikke å gjenbrukes. Det ligger derfor i Mangelitos eget interesse, å spare en slant, på å gjenbruke trevirket til takstoler.snickarboden skrev:
Vi bruker forskalingsmaterialet maks 3 ganger. Før vi kaster det. For etter det er det så skjevt og vridd at det ikke kan brukes til noe
Deretter skraper man materialet før man kapper så sagbladet ikke tar skade. Vårt holder 6 måneder før vi sliper dem om. Visst en spiker dreper noen tenner.
Klikk her for å svare