Hei

Jeg har et spørsmål angående 2 maskiner som jeg eier. Den ene er en bor-/skrutrekker milwaukee fdp3 og den andre er en milwaukee borhammer onefhpx. Jeg lurer på om noen her har oversikt over bruksområdene for disse. Hvis jeg for eksempel trenger å bore i en bærende vegg for å sette opp TV-en, er det tilstrekkelig med bor-/skrutrekkeren da, eller trenger jeg å bruke borhammeren? Fdp3 har nemlig en hammerfunksjon, er den tilstrekkelig for det formålet? Hvilke bor skal jeg bruke til skrutrekkeren? De jeg har er sporet som klikkes inn i borhammeren. Håper jeg ikke roter det til for mye.

Takk for svar.

Så har jeg et spørsmål til angående maskiner. Jeg vurderer å investere i milwaukee m12 powerpack som inneholder en mindre bor-/skrutrekker og en med slagfunksjon. Jeg tenker at de er praktiske og kraftige nok for de fleste utfordringer i hjemmet. Har noen erfaring med disse eller bør man satse på de med 18v? Jeg vet at det finnes billigere varianter, men jeg er av den typen som heller kjøper kvalitet. Disse maskinene vil kun bli brukt til hjemmeprosjekter og ikke profesjonelt.

Mvh
Walter

Det kommer an på hva veggen består av. En lettbetongvegg av lecablokker er nok med en skrutrekker, men ekte betong krever ofte en slagbormaskin, eller hvis det er virkelig ille, en borhammer.
Bra bor hjelper selvfølgelig!

F fredrik.johansson skrev:
Det kommer an på hva veggen består av. En lettbetongvegg av lecablokker holder med skrudrill, men skikkelig betong trenger man som regel en slagboremaskin eller om det er virkelig ille en borhammer.
Bra bor hjelper selvfølgelig!
Hei, takk for raskt svar.

Når du sier slagboremaskin mener du en skrudrill med slagfunksjon? Det finnes jo skrudrill og så skrudrill med slagfunksjon, som min er.

Min borhammer skulle klart alle de utfordringene som skulle kunne oppstå for meg. Den er ganske stor og klumpete. Jeg lurer derfor på om min skrudrill med slagfunksjon skulle klare å bore et 6mm hull i skikkelig betong.

Selv om det skulle gå er spørsmålet om det blir rett og på riktig sted, det er lettere med en passe stor borhammer som ikke hopper rundt.

Om du bare skal henge opp ting på veggen en gang i blant kan det være verdt å leie en ordentlig maskin for anledningen :-)

S Staffan-N skrev:
Selv om det skulle gå så er spørsmålet om det blir rett og på riktig sted, det er lettere med en passe stor borhammer som ikke hopper rundt.

Om du bare skal henge opp ting på veggen en gang iblant, kan det være verdt å leie en skikkelig maskin for anledningen :)
Hei

Okei, jeg forstår. Som jeg skrev i teksten min så eier jeg en borhammer onefhpx. Den er veldig stor og klarer å bore i det meste, den klarer betydelig hardere og vanskeligere utfordringer enn en betongvegg. Det jeg tenkte å sjekke var om min 18v med slagfunksjon klarer å bore i en betongvegg f.eks. Den har jo tross alt slagfunksjon. Har ikke testet slagfunksjonen ennå så jeg lurte på om noen hadde erfaring med den modellen og hvor "grensen" går.

Det er denne jeg sikter til. Som du kan se så finnes det en slagfunksjon

• Bilde av en rød og svart boremaskin med slagfunksjon på en mørk overflate.
Du får finlese om funksjonen på din skrumaskin. Skrudriller med slagfunksjon er ofte i prinsippet små mudringsmaskiner. De "slår" tangentielt og gjør det lett å skru i skruer uten å ødelegge sporet. Det er altså noe helt annet enn en slagbormaskin.

Om veggen du skal bore i er av betong og du har en borhammer, så er mitt råd å bruke borhammeren. Men om din batterimaskin er en slagbormaskin og ikke en slagskrutrekker, så vil det trolig gå med den også.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.