Hei,

Har nettopp kjøpt en sommerhytte fra 30-tallet. En gang i løpet av historien har eieren fjernet perlesponten og satt inn sponplater i stedet. Perlesponten har blitt oppbevart utendørs under huset siden da.

Spørsmålet er nå om det går an å gjenbruke perlesponten og sette den inn i huset igjen, eller om den er ødelagt. Har sjekket noen biter, og de ser ikke ut til å være angrepet på noen måte.

Noe spesielt man bør tenke på? Skadedyr? Sprekker de hvis de kommer inn i varmen igjen?

Nei, de burde ikke sprekke. Men du bør tenke på å løfte inn panelet i varmen en god stund før montering. Dette for at de ikke skal tørke fra hverandre så mye oppe på veggen.

OK, høres bra ut, takk for svaret. Ingen risiko for skadedyr altså?

Om det skulle bo dyr i perlestafpanel så burde du se dette direkte bare du ser på virket. Er de hele, rene og uten "inngangshull" så synes jeg ikke at det burde være noe problem.

Perfekt, da blir det til å ta frem alt virke, inspisere og håpe på det beste!

Litt gøy å kunne gjenbruke gamle materialer jo!
I mitt hus har jeg under renoveringen kunnet se hvordan man har gjemt synlige tredetaljer, blant annet perlestaffpanelen (spikret over med masonite) de ble vel klassifisert som "billig" før og det var vel derfor man ønsket å skjule det?
Nå er jo trenden motsatt, og dessuten er det jo veldig fint! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.