3.975 lest ·
8 svar
4k lest
8 svar
Bruke gammelt terrassebord til ny veranda?
Heisann! Som de fleste allerede vet har prisen på trevirke gått opp opp opp de siste 2 årene.
Derfor lurer jeg på om det er bra/går an å bruke gammelt terrassevirke (som privatperson gir bort, se bilde) til ny terrasse for å spare miljø og penger.
Er det noen som har testet det? Blir resultatet bra? Ekstra mye arbeid? Hva gjør man med de gamle skruehullene?
Som sagt, noen som har gjort dette. Er det verdt det? Fungerer det bra?
Derfor lurer jeg på om det er bra/går an å bruke gammelt terrassevirke (som privatperson gir bort, se bilde) til ny terrasse for å spare miljø og penger.
Er det noen som har testet det? Blir resultatet bra? Ekstra mye arbeid? Hva gjør man med de gamle skruehullene?
Som sagt, noen som har gjort dette. Er det verdt det? Fungerer det bra?
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 612 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.612 innlegg
Troligvis et rent hel..vete å rive det pent om det har sittet i typ 10 år, skruene sitter nok som pokker, alternativt får du rundgang med en gang når du prøver å skru dem ut.
Undersiden er nok ganske ok overflate på om du mot alle odds klarer å få løs bordene uten å ødelegge overflatene rundt skruene.
Men dra dit og test litt om det er rivningsbart
Undersiden er nok ganske ok overflate på om du mot alle odds klarer å få løs bordene uten å ødelegge overflatene rundt skruene.
Men dra dit og test litt om det er rivningsbart
Hva kan man gjøre med de gamle skruehullene om man mot formodning skulle få løs de gamle skruene nogenlunde bra?Mats-S skrev:
Troligvis et rent hel..vete å rive det pent om det har sittet typ 10 år, skruene sitter nok som bare det, alternativt får du rundgang med en gang når du prøver å skru dem ut.
Undersiden har nok en ganske ok overflate på om du mot alle odds klarer å ta løs bordene uten å ødelegge overflatene rundt skruene.
Men dra dit og test litt om det er rivbart![]()
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 612 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.612 innlegg
Kommer aldri til å bli helt usynlig ... men dette bør fungere bra funksjonelt sett, med tiden blir det nok ikke så synlig 
https://www.clasohlson.com/se/Kemiskt-trä-Plastic-Padding/p/31-9084
https://www.clasohlson.com/se/Kemiskt-trä-Plastic-Padding/p/31-9084
Skrudd er nærmest umulig, men spikret går an å redde brukbart. Jeg har gjenbrukt slikt til å bygge for barna når de var små. Men spørsmålet er om ikke nytt er billigere hvis man skal sette noen som helst verdi på sin tid...
Er det at skruen sitter så forbannet hardt? Som en annen medlem her skrev?pacman42 skrev:
Jeg kan nok spørre om det er spikret eller skruvd. Håper det er spikret.
Jeg setter stor pris på min korte tid her på jorden. Synes det er veldig gøy å snekre og holde på. Derfor har jeg ingen problemer med at et prosjekt tar noen dager ekstra..
Borr bort skruehodet på de skruene som ikke løsner, og bruk en brekkstang. Hullene plugger du med grillpinner eller annen passende trestang og rikelig med trelim, avslutt med sagflis og trelim. Trelimet skal være beregnet for utendørsbruk. Det kan være et slit eller så går det lett, men man må teste for å se hvordan terrassen oppfører seg. Du må antagelig slipe terrassen når du har lagt den igjen, så du kan få interessante fargeskiftninger eller bruke materialet for andre prosjekter.
Ta gjerne en titt på den nye tråden min som jeg startet i dag.
Dere har kanskje noen gode råd å gi meg der.
Tråden heter:
Hvor mye maling og rust trenger man å slipe bort?
Dere har kanskje noen gode råd å gi meg der.
Tråden heter:
Hvor mye maling og rust trenger man å slipe bort?
Klikk her for å svare