Merkelig spørsmål kanskje, men jeg har ca 50 løpemeter 95x45 til overs og ca 20 løpemeter 125x45 til overs. Jeg holder på å innrede loftet og skal bygge fire rom med 70x45-stendere. Kanskje 25m innervegger. Jeg tenkte å ha OSB og enkelgips på innerveggene med isolasjon i. For å lydisolere ekstra kanskje jeg setter dobbelgips mot et rom.

Jeg kunne bygge en eller to vegger med 95-virket for å bruke det i stedet for å måtte kjøpe nytt 70mm-virke, men jeg vil helst ikke miste 2,5 cm unødvendig da loftet er ganske lite (60 kvm).

Derfor lurer jeg på om noen har forslag til hvordan jeg kan bruke 95- eller 125-stenderne på en måte selv om jeg bygger 70-vegg?

Jeg får ikke levere tilbake virket og jeg gjetter at det er vanskelig å selge på typ Blocket. Alternativet er så klart å legge det i peisen :)

Er plass viktig kan du jo stille dem "på andre ledden" og bruke dem som 45-regler?

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Er plass viktig kan du jo stille dem "på andre ledden" og bruke dem som 45-reglar?
Jo men jeg skal ha osb på begge sider så hvis jeg legger en 70mm langs gulvet og så en stående 95-regel åt andre veien så må jeg sette den på ene eller andre siden og det går ikke to i bredden da 45+45 er 90 i bredden og reglen i gulvet er bare 70mm bred. Det ville gå å legge dem litt omlott og da fravike CC600 litt om det er begripelig. Men det føles litt unødvendig kronglete for å spare inn på kanskje 1000 kr i nye 70-reglar.

Du kan jo kjøpe 45x45 og legge på gulvet? Det blir jo ikke så mange kroner?

Edit: eller så kjøper du en bordssag og sager bort 20mm på lengden .. Det er vel de alternativene som finnes?

Det er jo så du får gjøre. Men det blir jo klønete med isolasjonen...

Et annet snurrigt alternativ er å vinkle dem men da må du skru fast platen på "åsen".

Du kan ikke kløyve dem?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är jo så du må gjøre. Men det blir jo knølete med isoleringen...

Et annet snurrigt alternativ er å vinkle dem men da må du skrive fast platen på "åsen".

Du kan ikke kløyve dem?
Det snurrige alternativet dropper jeg nok :) Å kløyve dem til 70 i bredde er ikke så dumt. Jeg har en bordsag og treverket er jo aldri spikret rett så det blir kanskje helt ok.

Jeg tenkte litt om jeg kunne legge dem som den øvre planken langs taket og deretter kappe osb-platene litt kortere så det øverst blir gips + stender + gips, og lenger ned er det gips + osb + stender + osb + gips. Dog er osb + osb bare 22mm og dermed blir stenderen 3mm bredere enn den delen av veggen som har osb så gipset kanskje buler litt. Men jeg må vel uansett sette lekter i taket (28mm høy) så da blir det bare 45-28mm = 17mm der gipset går direkte mot stenderen og altså buler litt. Kanskje er det ok? Men litt pirk er det også. Kløyve stenderne kanskje er enklere.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du kan jo kjøpe 45x45 og legge på gulvet? Det blir jo ikke så mange kroner?

Edit : eller så kjøper du en bordssag og sager bort 20mm på lengden .. Det er vel de alternativene som finnes?
Ja du mener så. Bygge 45mm-vegger? I og for seg kanskje 45mm-vegger rekker og så kan jeg sette dobbelt gips utover osb hvis jeg vil ha bedre lydisolering 🙂 Det er også et alternativ så klart.

• Liker
Dan_Johansson og 1 annen
  • Laddar…
Du skal ikke ha elskap, sikker-vannskap eller gulvvarmeskap i noen av veggene? der er 95-regel passende.

• Liker
Dan_Johansson
  • Laddar…
ronolo ronolo skrev:
Du skal ikke ha elskap, sikker-vannskap eller gulvvarmeskap i noen av veggene? der er 95-regel passende.
Ah, er ikke sikker på dette. Kanskje gulvvarme. Skal tenke på dette! Takk for tipset.

kulle
Trist svar kanskje men
Spar dine 95-regler til noe annet, og kjøp 70-regler til ditt nåværende prosjekt.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Rickard.
Kjør som første foreslo, kjøp 45x45 (eller kløyv en regla, høyden på disse spiler mindre rolle) til svill og hammarband og bygg en smalere vegg. 45s regler, osb og gips blir en stabil vegg. Visst du kanskje taper litt i lydisolering men neppe merkbart.

Sist redigert:
Mikael_L
Holder nok med, også jeg er kjedelig.

De gamle reglene du har, er de fortsatt rette og fine? Min erfaring er at mye man har hatt liggende løst en stund har vridd seg til ubrukelighet, bortsett fra som mat til peisen.

Legge reglene på tvers, og få 45mm er en mulighet, men litt kjedelig om det skal være en isolert vegg, da det blir mer overflate med regel og mindre med isolering. Men det kommer jo an på hvor viktig det er med isolering der, litt varmetap er kanskje helt OK:

Er dine 120-regler fine og rette så kanskje det kan være en tanke å kløyve disse eksakt på midten, og få en gjeng 59x45 regler å bygge med. Men rekker materialet til da? Det blir jo ca 40 løpemeter.

klyv dem til til 70mm. Så gjør vi på jobben når man vil og trenger å ta vare på leftovers. Tar ikke så nevneverdig mye tid, enkelt å gjennomføre. Så klyv og så bruker du spillet til espalier eller annet smekkert.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.