Skal lage et lite terrassegulv i nivå med en grussti og skulle ønske å legge bredere dimensjoner på terrassebord enn hva jeg hittil har klart å finne i butikk (ca 300 mm brede). Jeg har en venn med tilgang til en god tykkelseshøvel og det slo meg at man kanskje kan lime sammen standard terrassebord for å oppnå bredden.

Spørsmålet er om noen her har testet noe lignende? Hva tror dere om resultatet? Lengden på overflaten som skal dekkes med terrassebord er ca. 4 m. Noen som har tips?

Dårlige odds tror jeg. Dessverre.
Det blir mye bevegelser i virket på grunn av all fuktighet utendørs, har vanskelig for å se at limingen vil holde på sikt. Avhengig av hvor dypt impregneringen har trengt inn i treet er det nok også stor risiko for at fargen blir veldig flekkete hvis man begynner å høvle virket (grønt/trefarget om hverandre).

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Kjøp limtrebjelker og kløv dem på midten, plan dem til samme tykkelse i planhøvel.

Limingen kommer nok til å holde, tre beveger seg mest i bredden. Risikoen er at det kan sprekke i endene fordi fuktigheten går inn og ut i endene, det er en risiko med ALT trevirke.
Limes med vannfast lim type Cascofen.
Å rette en 4 meter lang planke er ikke helt enkelt, typisk 3 meter utenfor rett-høvelbordet.
Å lime er jo også et problem, kanskje bruke kjeks eller domino for å unngå for mye kanter.
Å lime så langt og bredt krever mange tvinger, typisk 20-30 stykker.

Så vil hele greia kupe seg og hvis man spenner det ned vil det sprekke.

Gjør og gi oss tilbakemelding.

Protte

F
Det der kommer bare til å bli dritt. En terrassebord er som en propell, hvis den ikke allerede har krympet i én retning, så kommer den til å gjøre det, tenk på hvordan det blir med to som er limt sammen. Det er ganske åpenbart at dette ikke kommer til å fungere noe særlig bra.

S
Kjør trykt regel 45x220 (kanskje finnes bredere) som terrassebord?!

• Liker
Larsa
  • Laddar…
F
S swirve skrev:
Kjører trykt regel 45x220 (kanskje finnes bredere) som terrassebord?!

Det er nok en mye bedre idé men man må kanskje være litt selektiv i valget av regel og slipe til dem litt.

Limma høres tvilsomt ut. Det kommer ikke til å holde særlig lenge.

% #^%###%#5 skrev:
Limma låter tvilsomt. Det kommer ikke til å holde særlig lenge.
Hvis man limer med vannfast lim da?

Protte

F
prototypen prototypen skrev:
Om man limer med vannfast lim da?

Protte
Jeg synes det er åpenbart at det er helt håpløst å få det til å fungere..

prototypen prototypen skrev:
Om man limer med vannfast lim da?

Protte
Vær og sol sliter fort på alt som ikke er skrudd eller massiv. Det går jo an å prøve, men ikke regn med at det er pent etter to år.

Jeg lurer også på om det ville bli så pent som man håper allerede fra starten. Den limte skjøten vil synes selv når den er ny og vil nok gjøre at øyet ikke blir lurt til å tro at det er en hel planke.
Jeg liker når man tenker utenfor boksen, men jeg tror ikke helt på dette.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.