Har et type vinterhage, som er vinterisolert med argonfylte skyvedører.
Det ytre hjørnet på rommet er avfaset, så det dannes to 135° hjørner med en ytterligere skyvedør mellom hjørnene.
Jeg vurderer nå hvordan jeg skal lage listene på utsiden mellom delene rundt stolpene.
På huset for øvrig sitter ganske brede lister, ca 160mm x21mm. Men hvis jeg skulle sette trelister også på vinduspartiets 135°-hjørne, blir det veeeeldig brede bord. Listene skal rekke fra et par cm inn på karmen, forbi isolasjonsfugen, en 44mm regel, en 115mm limtresøyle og ut til ytterhjørnet der den møter motstående bord. Altså, det trengs 2 stk ca 250mm for at listene skal møtes til et ytterhjørne.
Se bildet nedenfor som viser et 135°-hjørne.
Hvordan skal man gjøre det?
Har vurdert noen ulike alternativer:
1. Droppe trelistene og i stedet bestille en hvit V-bøyd plate som ville dekke fra karm til karm.
2. Sette en glatt plateremse først fra et par cm inn på karmen, til et stykke inn så 44mm regelen dekkes (ca 80-100mm bred) og derfra, med litt overlapp, fortsette ut mot ytterhjørnet med en list, som da ikke trenger å være like bred. Det ville kanskje rekke med 2 stk 170mm.
3. Lime sammen to eller tre 22mm-bord til et bredere bord, ca 250mm, type lage egen limtreplate, fast uhøvlet. Og lage to slike mot hverandre.
4. Finnes det muligens ferdige brede uhøvlede bord eller plater som er ca 22mm tykke?

Men... spørsmålet er hva som er penest - og enklest.
Tips - andre ideer?

Diagram av uterom med 135° hjørne, som viser glassdører, aluminiumsrammer, drevning og dimensjoner for fôr; inkludert 22mm og 44-115mm materialer.

• Diagram som viser en 135° skråhjørneløsning med spesifikasjoner av glassdør, kledning, isolasjon og fôr på et vinterisolert uterom.
Hva slags panel er det på huset? Hvis det er trefasade altså.

Jeg så først på tegningen din og kom opp med mitt forslag, det var som ditt alternativ 2 og kanskje ha aluminiumsplate med samme overflatebehandling som karmen ??

JOW skrev:
Hva slags panel er det på huset? Hvis det er trefasade dvs.
Liggende 120mm dobbelfasspont

Kurtivan skrev:
Jeg så først på din tegning og tenkte ut mitt forslag, det var likt ditt alternativ 2 og kanskje ha alu-plate med samme overflatebehandling som karmen ??
Ja 2 er det forslaget jeg har tenkt mest på. Men samtidig er jeg usikker på hvor pent det blir. Spesielt på plateskjøten som mer eller mindre vil bli synlig på karmen utenfor bordkledningen. For at skjøten skal synes så lite som mulig, ville jeg tro at man ville trenge en veldig tynn plate, ca 0,6mm, typ "fönsterbleck", som har samme blanke hvite overflate som karmene som er pulverlakkert. Men den typen plate pleier å være ganske matt hvit, hva jeg har sett iaf. Derimot har jeg sett aluminiumplate med lignende hvit blank overflate, men den er da betydelig tykkere, ca 1,5-2mm, noe som jeg antar innebærer at skjøten på karmen ville bli veldig synlig.
Men det kanskje finnes tynnere plate med typ pulverlakk, eller med "emaljert" hvit overflate?

Man kan jo også naturligvis tenke seg et forslag 5, der man lager en separat hjørnekloss ytterst, og en separat list ved siden av karmen. I det lille mellomrommet mellom hjørne- og vinduslist, har man den liggende panelen.
Men da må begge listene være ganske smale, noe som avviker stort fra resten av huset, der hjørnelistene er ca 145 og vinduslistene ca 160-170. Dessuten veldig rotete med mange korte liggende panelbiter.

Bord (i stedet for små biter liggende panel) under som males i samme farge som huset, 160mm lister i samme farge som husets treverk/lister.
De nedre/bakliggende bordene klyves til i hjørnet og limes, prefabrikkeres før montering, klyv 22,5gr blir det vel...? Spikklim sammen hjørnet med dykker eller så...
Lister monteres som vanlig.

Typ som låvepanel....

JOW skrev:
Bord (i stedet for snuttar liggende panel) under som males i samme farge som huset, 160mm listverk i samme farge som husets snekkerting/lister.
De nedre/bakliggende bordene spaltes til i hjørnet og limes, prefabrikeres før montering, splitt 22,5gr blir det vel...? Spikklim sammen hjørnet med dykkert eller så...
Listene monteres som vanlig.

Som en låsepanel....
Har jeg forstått deg rett om du mener at man lager hjørnelisten under, eller innenfor vinduslistene og i samme farge som huset? Altså blir hjørnespissen i mitt tilfelle grønn og 160 glatte lister ved vinduene hvite?
Det kunne kanskje være en idé!
Takk for tipset - skal absolutt overveies! :)

Altså sånn:

Byggetegning av fasade med mål og tekst som viser plassering av glasdør, aluminiumsramme, og hjørne med spesifiserte dimensjoner og farger.

Akkurat så jeg mente, for det blir nok "renere" enn masse panelstumper/striper, samt at du (etter min smak) slipper å få en stor hvit flekk til hjørne...

Det føles som en god idé, og jeg kommer nok til å gå for den :)
Siden man gjør hjørnedelen grønn og hvis man får en tett fuge, så vil man kanskje ikke se den delen som en hjørnekloss, men som en "buet" panel. At jeg ellers har liggende panel, ser jeg heller ikke som noe problem, siden dette blir litt spesielt og kan betraktes som en "dekorasjonsfinesse".
Da gjenstår det å finne ut hvordan man lettest limer sammen 3,5 m lange lister i den vinkelen.
Det er nok ganske viktig at plankene ligger flatt under limingen, for etterpå er jo den ferdige pakken ganske ufleksibel.
Enten feste midlertidig på plass og bruke veggen som mal under limingen, eller en slags fikstur.
Så gjelder det jo å få en rett limkant. Hvis man skjærer med sirkelsag med anlegg, gjelder det jo at planken i utgangspunktet er rett. Kanskje skjære med skinne, så man blir uavhengig av hvor rett planken er?
Tips?
(jeg har en senkesag med skinne og anlegg, men ingen byggsag)

Ble det bra?

Luuugn - her går det ikke såå fort :)
Men jeg ville ha hele bildet klart for meg tidlig, for det påvirker også andre deler som blir laget og har blitt laget i en tidligere fase. Holder akkurat nå på å gjøre ferdig de delene som krever stillaset som jeg har fått låne. Men det er ikke så lett å male når det kommer regn så snart man åpner boksen... :|
Kommer vel til listene etter hvert...
Jeg skal i alle fall gå for ditt forslag :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.