Holder på med å mure en ny skorstein over taket da den gamle har kollapset på grunn av frostsprenging. Tenkte å toppe den med en ny støpt skorsteinskrone. Flere som jeg har snakket med foreslår at man "krager ut" kronen 45mm utenfor teglen samt støper den med dryppnese. 45mm ser ut til å komme fra at de fleste bygger formen med vanlige bygningslekter.
Synes 45mm ville se rart ut på min skorstein, er det noen større ulemper ved å gå ned til 35mm utstikk? Fortsatt med trekantlist i formen for å få en dryppnese.
Synes 45mm ville se rart ut på min skorstein, er det noen større ulemper ved å gå ned til 35mm utstikk? Fortsatt med trekantlist i formen for å få en dryppnese.
Hvor mye den skal gå ut avgjør du selv. Den sitter dog ganske høyt oppe og 10 mm ser man kanskje ikke stor forskjell på. Vår krone stikker sikkert ut ca. 90 mm, men den sitter 11 m opp så det ser ikke ut som så mye når man ser opp. Dråpenese har jeg aldri sett på kroner. Det er sikkert ikke feil, men viktigere er at toppen er konveks så vann kan renne av.
Jeg er ganske pirkete med detaljer, og rare proporsjoner ser man ofte også på avstand. Vil ikke bare ha en "plate" på pipa. Derav spørsmålet. Kommer nok til å gå for 35mm utstikk. Må bare mure opp elendigheten igjen først ;-)
Min skorsteinskappe stikker ut ca 20 mm utenfor teglsteinen, skorsteinen er 400x1500 i tverrsnitt. Vet ikke hva som er passende, men jeg tenker å lage en ny som er lik den gamle.
Klikk her for å svare