Er det en ytterdør eller innerdør du skal sette inn? Er det en ytterdør bør du lage hullet akkurat som danbanan2 skrev 1010*2110 da karmyttermålet på ytterdører er større enn innerdører og hvis du lager hullet 1000 blir det vanskelig å få plass til både drev og karmhylse da du bare får 5-7 mm rundt døren i så fall. Bør være 10-12 mm for at det skal være smidig.
Nå har jeg jo allerede satt opp alle vinduer og dører med karmeskruer, men hadde jeg oppdaget karmorene i tide, ville jeg garantert ha brukt det systemet.
Ellers fikk du riktige mål for hullet i første innlegg. Ja rent teoretisk da.
For det norske modulsystemet er bygd opp på at man snakker om åpningsmålet, så reduserer produsenten karmen med passelig mye.
Men i praksis, når du først står der på byggeplassen, duger ikke teorier alltid.
Dørhullet er f.eks. kanskje ikke helt i lodd.
Og uansett finnes det nesten ingenting verre enn å vri en spalte som er for smal, så hvis jeg ikke hadde karmen å måle mot før, ville jeg alltid lage hullet 1005-1010mm x 2105-2110 mm.
Altså 5-10 mm over modulmålet.
Ellers fikk du riktige mål for hullet i første innlegg. Ja rent teoretisk da.
For det norske modulsystemet er bygd opp på at man snakker om åpningsmålet, så reduserer produsenten karmen med passelig mye.
Men i praksis, når du først står der på byggeplassen, duger ikke teorier alltid.
Dørhullet er f.eks. kanskje ikke helt i lodd.
Og uansett finnes det nesten ingenting verre enn å vri en spalte som er for smal, så hvis jeg ikke hadde karmen å måle mot før, ville jeg alltid lage hullet 1005-1010mm x 2105-2110 mm.
Altså 5-10 mm over modulmålet.
Klikk her for å svare