I dag hadde jeg feieren på besøk for å inspisere en installasjon av en vedovn. Det meste var i orden, men han ville at jeg skulle dekke en liten eksisterende veggbit med noe han kalte "brannvegg". "En 5 cm tykk silikatbasert plate som limes fast" var hans beskrivelse på noe som ifølge ham var en enkel løsning. Så nå har jeg googlet litt om emnet og konstatert at det ikke fantes særlig mange leverandører som hadde disse tykkere platene. Brannbeskyttelsesplater finnes litt overalt men ser ut til å holde seg rundt 10 mm om jeg vil handle fra lokale leverandører.

Jeg har funnet denne: http://www.nordicheating.se/produkt...andskyddsskiva-silikat-5-cm,-1000x625-mm.aspx men om det finnes alternativer som kanskje kan finnes på en vanlig byggevarehandel hadde det vært litt mer praktisk (om ikke annet billigere fraktmessig). Det kanskje finnes under andre betegnelser?

Ville det for eksempel vært greit med f.eks 4 lag (eller lignende) med tynnere plater som minerit/cembrit/brannbeskyttelsesplater? Kan man skru opp platene eller utgjør skruene en trussel mot brannsikkerheten som varmeledere?

Selvfølgelig forstår jeg at man kan mure opp hele veggen med tegl, men da overflaten er 2400x110x45 så føles det som noe jeg ikke kan få til særlig pent.

Har du en "eldabutik" i nærheten så kan de ta inn en 50 mm tykk kalciumsilikat-plate for deg, da slipper du i alle fall frakten ...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du en "eldabutik" i nærheten så kan de ta hjem en 50 mm tykk kalciumsilikat-skive for deg, da slipper du i alle fall frakten ...
Det burde gå men tynnere typ 13mm skive men da må det finnes en luftspalte mellom skiven og det brennbare.

• Liker
Lassebo
  • Laddar…
Nja, det tror jeg ikke du trenger?

Bra å vite da disse platene ikke finnes med i deres sortimentsutvalg på hjemmesiden! Det finnes en Eldabutikk i Skellefteå så det kan være en alternativ løsning om det ikke finnes noe i Umeå.

S
Se her:

Skorstensfolket Taflins Murservice AB
Ruthbådan 52
907 88 Täfteå
Mobil: 0703-79 91 87

• Liker
Yocko
  • Laddar…
Jeg tok en liten tur i dag og sjekket hos byggevarehusene for å se om noe kunne bestilles hjem eller om det fantes flere navn på produktet som ikke var åpenbare når man googlet.
En lokal firma hadde "brandväggar" på lager for 1200 per stykk. XL Bygg kunne bestille inn "silikatskive" for cirka 1500.
Det ser ut til at den summen er det man må akseptere.

Kan vel komme med et svar nå etter litt telefonsamtaler, googling og bilturer:

Platen ble kjøpt mest fordelaktig på en skorsteinsfirma som hadde litt omsetning på materialet. Jeg fant et firma som hadde to biter som var akkurat riktige mål og jeg fikk også litt råd om hvordan materialet skulle bearbeides samt monteres.
Derimot når det gjaldt selve monteringen havnet jeg i en slik situasjon som gjør at jeg føler en viss irritasjon rundt monopol på kontroller. Skorsteinsfirmaet sa at det er utmerket å skru platene, men feieren sa at det ikke var ok. Så for ikke å skape unødvendige problemer måtte jeg rett og slett gå på det feieren sa, så de gravde frem et spesiallim til meg som skulle påføres på samme måte som flislim.

Hvor mye måtte du betale for platen du kjøpte?

Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Hvor mye måtte du betale for platen du kjøpte?
Jeg betalte ca 1000 kr stk for 110x100x5.

Takk! Da vet jeg på en omtrent hva det ville gått for oss.

Spillbitene (2 stk) var 122x20x5 cm og for disse betalte jeg 400 kroner totalt. Limet kostet en hundrelapp for noen liter.

Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Takk! Da vet jeg sånn omtrent hva det vil koste for oss.
Vet ikke hvor du bor, men tror jeg har en bit på 100x30 til overs som du kan få. Men orker ikke sende den. Finnes i borås.

S Stins skrev:
Vet ikke hvor du bor, men tror jeg har en bit på 100x30 til overs som du kan få. Men orker ikke å sende den. Finnes i borås
Så snilt av deg. Men jeg bor i Motala, så det er et godt stykke her, pluss at vi ikke engang har bygget huset vårt ennå. :crysmile::crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.