Kommer gjøre i stand et rom i verkstedet for sveising og sliping av metall. Er det noen som har konkrete tips om hvordan man kan brannsikre rommet på en god måte? Rommet er ca. 1,5x1,8m, bygningen er et trehus med innervegger av rupanel og sponplater.
Vurderer å kle inn veggene med tynnplate som popnagles sammen.
Vurderer å kle inn veggene med tynnplate som popnagles sammen.
Det bør jo funke med hva som helst som ikke er brennbart som gnistskydd. Betongplater? Fibersement?
Jeg hadde også ønsket å ha 1-2 lag gips bak for å opprette en branncelle, dersom du skulle være uheldig og komme til å antenne noe.
Jeg hadde også ønsket å ha 1-2 lag gips bak for å opprette en branncelle, dersom du skulle være uheldig og komme til å antenne noe.
Fibercementplater (minerit, ivarit osv.) er kjempebra. Men litt dyrt.
Gipsvegger skal det mye til for at en brann skal kunne få tak. Ytpappen kan brenne litt/forkulles, men det er ikke veldig sannsynlig at den brannen er selvopprettholdende, da gipsen kjøler ned det tynne pappsjiktet så godt.
Hvis du gipsar og så setter hvilken som helst enkel og billig korrugerte (tak)plater får du både brann- og fuktsikre vegger som også tåler en del juling.
Gipsvegger skal det mye til for at en brann skal kunne få tak. Ytpappen kan brenne litt/forkulles, men det er ikke veldig sannsynlig at den brannen er selvopprettholdende, da gipsen kjøler ned det tynne pappsjiktet så godt.
Hvis du gipsar og så setter hvilken som helst enkel og billig korrugerte (tak)plater får du både brann- og fuktsikre vegger som også tåler en del juling.
Takk for de gode tipsene! Gips har jeg rikelig med og kommer til å få ca 300kvm korrugert stålplate til overs når jeg bytter fasade på huset nå i sommer. Spørsmålet er hvordan man gjør med gliptetting slik at ingen sveiselopper finner veien ned noe sted? Doble lag gips som står tett inntil gulvet og dobbelt gipstak innvendig.
Det er vel ikke noe problem å legge platen med et skikkelig overlapp?
Om du setter en hjørneplate i kanten gulv-gips og deretter bølgeblikk oppå, så burde du minimere risikoen for at sveisesprut kryper inn langs gulvet mot gipsen.
Om du setter en hjørneplate i kanten gulv-gips og deretter bølgeblikk oppå, så burde du minimere risikoen for at sveisesprut kryper inn langs gulvet mot gipsen.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 innlegg
Blir det ikke unødig støyete med glatte metallvegger? Håltegel eller steinullsplater bak strekkmetall demper lyd. Det pleier jo å høres bra ut fra vinkelsliperen.
Glipp at jeg har fått svar på dette innlegget, beklager! Det er korrugerte plater, 45, så det er i riktig retning når det gjelder akustikken iallfall, men jeg er enig, vinkelsliperen bråker en hel del. Takk og lov for hørselvern med innebygd radio =)imported_Benno skrev:
Glødende chips fra utskjæring i stål med tykt gods etc. Har ikke tid til å rydde hver eneste krok etter hver sveiseøkt da min måte å arbeide på er å løpe mellom forskjellige stasjoner siden jeg gjør alle momentene i byggingen selv. Jeg er bare litt bekymret for det papiret som gipsplaten er kledd med. En metallist nederst, kanskje er en mer passende løsning?daugaard skrev:
Klikk her for å svare