S Denis Mahovic skrev:
Kan du forklare?
Hvor finner jeg riktige mål da?
Egentlig gjelder kravet maks temperatur på veggen ved hardeste fyring, hvilket tolkes som avstand for å slippe å måle på hver installasjon.
Vi fikk vår installasjon av Conturakamin, med delvis uisolert røykrør, underkjent av feieren til tross for at vi hadde oppfylt kravene i Conturas monteringsanvisning. Kontaktet da Contura som skrev et sertifikat på at temperaturmåling med godkjente verdier var gjort av RISE, (tidligere SP). Feieren godkjente basert på dette.

• Liker
Roger Fundin og 1 annen
  • Laddar…
F Frasse07 skrev:
Egentlig gjelder kravet maks temperatur på veggen ved hardeste fyring, hvilket tolkes som avstand for å slippe å måle på hver installasjon.
Vi fikk vår installasjon av Conturakaminen, med delvis uisolert røykrør, underkjent av feieren til tross for at vi oppfylte kravene i Conturas monteringsveiledning. Kontaktet da Contura som skrev en attest på at temperaturmåling med godkjente verdier var gjort av RISE, (tidl. SP). Feieren godkjente basert på dette.
takk for svar!

Feieren har allerede vært hjemme, han sier det så lenge jeg følger monteringsanvisninger så skal det ikke være noen fare...
det gjør firmaet som setter inn den...

Trodde på en annen ting, hvor viktig er det med tilluft?
Var på biltema i dag, finnes ikke et rør som stemmer på conturaen (67mm)..

vurderer å gi blaffen i det da jeg har krypkjeller og må dra slangen flere meter for å få inn tilluft, finnes det andre løsninger på dette "problemet" om man i ettertid innser at det ikke fungerer som det skal uten tilluft.
Jeg tenker da på oksygenet inne i huset...

A
S Denis Mahovic skrev:
takk for svar!

Feieren har allerede vært hjemme, han sier så lenge jeg følger monteringsanvisninger så skal det ikke være noen fare…
det gjør firmaet som setter inn den…

Tenkte på en annen sak, hvor viktig er det med tilluft?
Var på biltema i dag, finnes ikke et rør som stemmer på conturan (67mm)..

vurderer å gi blaffen i det da jeg har krypkjeller, da trenger jeg å trekke slangen flere meter for å få inn tilluft, finnes det andre løsninger på dette “problemet” om man i ettertid innser at det ikke fungerer som det skal uten tilluft.
Jeg tenker da på oksygenet inne i huset…
med tilluft så vil det fungere utrolig mye bedre og du får et mer effektivt system da du ikke trenger å ta allerede oppvarmet inneluft for fyring.

men ta tilluften direkte fra krypkjelleren da

A Aunty skrev:
med tilluft så kommer det fungere utrolig mye bedre og du får et mer effektivt system da du ikke trenger å ta allerede oppvarmet inneluft for fyring.

men ta tilluften direkte fra krypkjelleren da
men hvilke risikoer finnes det med å ta luften direkte fra krypkjeller, tenker på gløden?…

Jeg har en avfukter nede i grunnen som går konstant

A
S Denis Mahovic skrev:
men hvilke risikoer finnes det med å ta luften direkte fra krypkjeller, tenker på gløden?...

Jeg har en avfukter nede i grunnen som går konstant
det kommer ikke være noen problemer.

noen kommer sikkert snart og si at det vil være dårlig fra fuktighetssynspunkt, men det trenger du ikke bekymre deg for.
du kommer med største sannsynlighet ikke til å fyre om sommeren.

• Liker
Slashcont
  • Laddar…
A Aunty skrev:
det kommer inte vara några problem.

noen vil sikkert snart komme og si at det vil være dårlig fra et fuktighetssynspunkt, men det trenger du ikke bekymre deg for.
du vil med stor sannsynlighet ikke fyre på sommeren
ok,

Min tanke er å støpe ned et 110mm avløpsrør i gulvet, og bruke en aluminium ventilasjonsslange 100 mm for å få overgangen mellom 67 til 110... er dette en god løsning?

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsslangar/alu-ventilationsslang-2000040328

S Denis Mahovic skrev:
ok,

Min tanke er å støpe ned et 110 mm avløpsrør i gulvet, og bruke en aluminium ventilasjonslange 100 mm for å få overgangen mellom 67 til 110… er dette en bra løsning?

[lenke]
Med lukket krypkjeller og luftavfukter bør primærluften hentes utenfor kjelleren. Ellers må luftavfukteren også jobbe med innsuget luft når den er fuktigere enn luftavfukterens grenseverdi.
Lag innsugningsrøret med 110-rør hele veien etter overgangen fra 67 mm slangen. Den glatte innsiden har mye lavere strømningsmotstand enn en foldet slange, og det er dessuten lett å henge opp et rør. Overgangen fikser du med avløpsovergang 70 til 110, tett med tape for ventilasjonsrør.

• Liker
KB-U og 1 annen
  • Laddar…
F Frasse07 skrev:
Med lukket krypkjeller og avfukter bør primærluften hentes utenfor kjelleren. Ellers får avfukteren også jobbe med innsugingsluften når den er fuktigere enn avfukterens grenseverdi.
Lag innsugingsrøret med 110-rør hele veien etter overgangen fra 67 mm slangen. Den glatte innsiden har mye lavere strømningsmotstand enn en riflet slange, og det er dessuten lett å henge opp et rør. Overgangen fikser du med avløpsovergang 70 til 110, tett med tape for ventilasjonsrør.
takk for svar!

og at det er plast gjør ingenting?, nå tror jeg ikke jeg får inn noe glød der men spør likevel

S Denis Mahovic skrev:
takk for svar!

og at det er plast gjør ingenting?, nå tror jeg ikke jeg får inn noen glød der men spør allikevel
Ingen risiko for at glød faller ned, sikker konstruksjon. Luften føres opp bak askeskuffen gjennom et helt rent område. (Brennbart gulv er til og med ok under ovnen, Conturas ildstedplate av stål går ikke inn under hele ovnen nettopp for å enkelt kunne dra slange gjennom gulvet om man vil ta luft utenfra. Helt ok med plastrør altså.

• Liker
Slashcont
  • Laddar…
F Frasse07 skrev:
Ingen risiko for at glør faller ned, sikker konstruksjon. Luften føres opp bak askeskuffen gjennom et helt rent område. (Brennbart gulv er til og med ok under ovnen, Conturas ildstedsplate av stål går ikke inn under hele ovnen bare for å enkelt kunne trekke slange gjennom gulvet hvis man vil ta luft utenfra. Helt ok med plastrør altså.
Godkjent installasjon med maks varmeutbytte. Svart moderne vedovn i stue med hvitt paneltak og trepanelgulv, kjøkken i bakgrunnen.

• Liker
Dortmunder DAB og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.