M
Ved renovering av vårt bad på rekkehuset må jeg ta ned gipslagene også på veggen mot naboen. Veggen er naturligvis en "avskiljande brandvägg" og bygget som bildet viser nedenfor. Jeg vil sette opp 15 mm konstruksjonsfiner under det nye gipslaget i vårt bad. Saksbehandleren på borettslagets forsikringsselskap mente at dersom jeg setter fineren mot stenderne og ETT lag gips oppå så er veggen fortsatt klassifisert som 60 minutters brannmotstand. Kan det stemme? All info jeg kan finne sier TO lag gips når konstruksjonen er som på bildet.

• Illustrasjon av en veggkonstruksjon med to sett 12,5 mm gipsplater, glassull, trestendere og luftspalte, tydeliggjørende lagdeling for brannmotstand.
Åsa Lund
Ta et lag med plywood og to lag gips

• Liker
ricebridge
  • Laddar…
M Marcus Nielsen skrev:
Ved renovering av vårt baderom i rekkehuset trenger jeg å ta ned gipslagene også på veggen mot naboen. Veggen er naturligvis en "adskillende brannvegg" og bygget som bildet viser nedenfor. Jeg vil sette opp 15 mm konstruksjonsfiner under det nye gipslaget i vårt baderom. Saksbehandleren på borettslagets forsikringsselskap mente at hvis jeg setter fineren mot stendere og ETT lag gips oppå, er veggen fortsatt klassifisert som 60 minutters brannmotstand. Kan det stemme? All info jeg kan finne sier TO lag gips når konstruksjonen er som på bildet.
Det stemmer, du kan bytte ut det ene laget med finer og beholde brannklassifiseringen

• Liker
RoBo og 1 annen
  • Laddar…
M
A Autodidak1 skrev:
Det stemmer, du kan bytte ut det ene laget med plyfa og beholde brannklassifiseringen
Takk! Det ville vært praktisk. Har du muligens en lenke der man kan få det bekreftet?

M
A Autodidak1 skrev:
Finns med i bibeln [lenke]
Ja, jeg sjekket der tidligere og hvis jeg forstår riktig, så leser jeg at det må være 95 mm regel om ett lag gips skal være nok for 60 min. Eller forstår jeg feil? Mye å lære her kjenner jeg :D

Åsa Lund
M Marcus Nielsen skrev:
Ja, jeg sjekket der tidligere og om jeg forstår riktig så leser jeg at det må være 95 mm regel om ett lag gips skal være nok for 60 min. Eller forstår jeg feil? Mye å lære her føler jeg :D
Slik som jeg tolker tabellen er jeg enig i at det skal være 95 mm regel og steinull i veggen.
Spørsmålet er om brannklassen dessuten er REI60?

M Marcus Nielsen skrev:
Ja, jeg sjekket der tidligere og om jeg forstår riktig så leser jeg at det må være 95 mm regel om ett lag gips skal være nok for 60 min. Eller forstår jeg feil? Mye å lære her kjenner jeg :D
Du har 2x70 mm reglar med luftspalte mellom, dvs 140 mm reglar + 20 mm luft.

Så er det som Tergo påpeker, også flisen forbedrer brannklassen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.