16.116 lest ·
8 svar
16k lest
8 svar
Brannklassifisering ved sponplate + gips?
Hei. Jeg bygger nytt og skal ha garasje i samme hus som bolighuset. Garasjen ligger under boligarealet. Jeg har hørt fra flere hold at hvis man skal oppnå 30 minutters brannsikker tid på ytterveggene, så kan man ha en vanlig 13mm gips + en vanlig 13 mm spon/OSB-plate. Men min kontrollansvarlige har ikke peiling på dette!
Så hva gjelder? Er det ok med 1 stk gips + 1 stk sponplate = 30 min brannklasse?
I så fall, hva gjelder for taket? Må jeg oppnå 60 min der? I så fall 2 stk gips + 1 spon? Er det verdt ekstraarbeidet osv med 3 plater i taket? Alltid godt å ha spon bak å feste i, kan jeg synes. Men slitsomt med alle elboksene osv!
Men det viktigste er om det funker med platene? Er det noen som er ekspert på dette og vet med sikkerhet?
Så hva gjelder? Er det ok med 1 stk gips + 1 stk sponplate = 30 min brannklasse?
I så fall, hva gjelder for taket? Må jeg oppnå 60 min der? I så fall 2 stk gips + 1 spon? Er det verdt ekstraarbeidet osv med 3 plater i taket? Alltid godt å ha spon bak å feste i, kan jeg synes. Men slitsomt med alle elboksene osv!
Men det viktigste er om det funker med platene? Er det noen som er ekspert på dette og vet med sikkerhet?
Denne gir litt tips om forskjellige plater og reglar for å oppnå brannklassifisering.
http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
http://www.traguiden.se/tgtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
I denne brosjyren finner du både typkonstruksjoner samt en god beskrivelse av addisjonsmetoden og samt verdier på ulike materialer å bruke sammen med metoden. Det er ganske lett å regne ut selv. Skiss opp den veggen du ser for deg og regn deretter nøyaktig i henhold til instruksjonene, med riktig (angitt) koeffisient for de forskjellige delene. http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf
Vi bruker Gyprocs klassifiseringer i mange tilfeller ved prosjektering av vegger. Deres håndbok er gratis å bestille, og finnes også på nettet. Her har du en snarvei til en praktisk sammenstilling om veggen er bygget av stålprofiler / skinne.
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.6.pdf
Finnes også beskrevet hvilken klassifisering som kreves i mange vanlige veggtyper her:
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.0.pdf
Står ikke noe om fiberskiver blant deres klassifiseringer, men i for eksempel en EI60 vegg med 2*13mm gips / side, så er det ok å bytte innermeste skive i begge lagene mot for eksempel en 12mm OSB-skive. Det er litt dårligere, men klarer fortsatt EI60.
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.6.pdf
Finnes også beskrevet hvilken klassifisering som kreves i mange vanlige veggtyper her:
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/Handbook/SE/HB8-2.1.0.pdf
Står ikke noe om fiberskiver blant deres klassifiseringer, men i for eksempel en EI60 vegg med 2*13mm gips / side, så er det ok å bytte innermeste skive i begge lagene mot for eksempel en 12mm OSB-skive. Det er litt dårligere, men klarer fortsatt EI60.
Ja men vel bare nesten da ...Mrlewies skrev:
Jeg leste ikke noe svar her på at det du antar er korrekt.
Jeg ga deg en bra inngang på hvordan du med veldig lite eget arbeid kan regne og sjekke opp det der selv og samtidig lære deg litt mer.
Og dessuten kan det være ganske bra at du kan det selv senere når du skal snakke med din KA.
Å vise dine egne beregninger og/eller kilder slår 1000 ganger høyere når du snakker med KA enn å bare si at på "et forum" har du lest at det er OK.
Siden det er både mellomgulv og spilepanel over gipsen, pleier det å være ganske mye å feste i, men man må selvsagt lete etter riktig sted før man skrur opp noe tungt.Mrlewies skrev:
Elbokser synes jeg ikke er så ille, mål nøye bare.
Jeg har ingen ytterligere kilde, men branningeniøren vi bruker sier at det kreves brannfuging på hver side av veggen. Denne skal sitte nærmest ilden, og således påføres etter at det siste laget med plater er montert.slacker skrev:
Klikk her for å svare