11.620 lest ·
5 svar
12k lest
5 svar
Brannklasse EI30 skillevegg på loftsbod mot naboen
Hei skal utnytte min loft som jeg har i mitt rekkehus til kaldlager. Gulvet er i betong så jeg må leie et firma for å lage et hull ned til boligen.
Har snakket med boverket, og byggesaksavdelingen. og de sier at det skal være en brannklasse EI30 vegg mot naboen. og en loftsluke klassifisert til EI30.
Byggesaksavdelingen sier at det skal være nok med at man lekt opp mot naboen og setter enkelgips på begge sider for å oppfylle EI30.
som på denne siden under mellomvegger
http://www.isover.se/sw29658.asp
Hvordan bygger jeg enklest og billigst opp denne skilleveggen? som ikke er bærende,
Har snakket med boverket, og byggesaksavdelingen. og de sier at det skal være en brannklasse EI30 vegg mot naboen. og en loftsluke klassifisert til EI30.
Byggesaksavdelingen sier at det skal være nok med at man lekt opp mot naboen og setter enkelgips på begge sider for å oppfylle EI30.
som på denne siden under mellomvegger
http://www.isover.se/sw29658.asp
Hvordan bygger jeg enklest og billigst opp denne skilleveggen? som ikke er bærende,
Jeg er ikke helt med på hvilket nivå du er ute etter her, det er i prinsippet en vanlig regelvegg, som hvilken som helst, som du bygger. Valget du gjør er hvilket materiale du bruker, i henhold til de typede løsningene du refererer til, eller tilsvarende for f.eks. Gyproc. Jeg er imidlertid ikke med på byggesaksavdelingens tolkning, avskillelse mellom bolighus skal utføres i EI 60, ikke EI 30. En avskillelse i EI 30 vil trolig ikke være nok til å beskytte mot en brann på naboens loft før brannvesenet har fått brannen under kontroll, men det kommer jo an på hvor lett det er å ta seg inn gjennom tak osv.
Avhengig av takkonstruksjonen skal du være veldig nøye med å få tilslutning mot yttertak, f.eks. direkte mot rupanel under tegl. Har du et innertak som er felles for deg og naboen (ikke sannsynlig om loftet ikke er innredet fra før) så kan en brann smykke seg opp over dette og deretter tvers over avskillelsen.
Jeg ville valgt en tre- eller stålregel-konstruksjon og dobbelt gips, eventuelt noen sponplater. Avhengig av hvordan taket ser ut, kanskje også komplettere med en klassifisert mykfuge i skjøten.
Avhengig av takkonstruksjonen skal du være veldig nøye med å få tilslutning mot yttertak, f.eks. direkte mot rupanel under tegl. Har du et innertak som er felles for deg og naboen (ikke sannsynlig om loftet ikke er innredet fra før) så kan en brann smykke seg opp over dette og deretter tvers over avskillelsen.
Jeg ville valgt en tre- eller stålregel-konstruksjon og dobbelt gips, eventuelt noen sponplater. Avhengig av hvordan taket ser ut, kanskje også komplettere med en klassifisert mykfuge i skjøten.
Årsaken til at bygningsnævnden sa EI30 er at det er betongtak ned til boenhet,
Men som de mener, om det blir en brann i min boenhet skal det først gjennom min brannluke, så gjennom mellomveggen
EI30+EI30 = EI60
Nei, loftet er ikke innredet fra før.
Er stålregel konstruksjon lett å jobbe med?
Fant nettopp denne informasjonen fra redningsverket:
Om loftsrommet ikke kan innredes for boligformål kan
loftsrommet deles inn med vegger i EI 30, om loftsbjelkelaget
også er EI 30.
Rekkehusproblematikken kompliseres av at det stilles ulike
krav om de sammenbygde småhusene er plassert på én og
samme tomt eller på flere tomter. Rekkehus på felles tomt
regnes som ett småhus med flere leiligheter, hvor loftet da ikke trenger å avskilles.
/Glad amatør
Men som de mener, om det blir en brann i min boenhet skal det først gjennom min brannluke, så gjennom mellomveggen
EI30+EI30 = EI60
Nei, loftet er ikke innredet fra før.
Er stålregel konstruksjon lett å jobbe med?
Fant nettopp denne informasjonen fra redningsverket:
Om loftsrommet ikke kan innredes for boligformål kan
loftsrommet deles inn med vegger i EI 30, om loftsbjelkelaget
også er EI 30.
Rekkehusproblematikken kompliseres av at det stilles ulike
krav om de sammenbygde småhusene er plassert på én og
samme tomt eller på flere tomter. Rekkehus på felles tomt
regnes som ett småhus med flere leiligheter, hvor loftet da ikke trenger å avskilles.
/Glad amatør
For å gå opp fra EI30 til EI60 så kreves det vel bare et lag gips til på hver side så jeg ville nok gjort det uansett. Stålstendere er ikke min avdeling men blir det i tre så blir det bra med 45X70 mm stendere. Det holder med 45X45 men de har en slik tendens til å være propeller så det får være for meg.
Mange forskjellige bud fra myndigheter og forsikringsselskaper, men det virker fornuftigst å bygge en vegg mot naboen i EI60-standard, for om jeg bare bygger med EI30 og en brann oppstår på loftet, går det nok raskt.
Og en brannluke på EI30 hjelper ikke naboen da så mye.
Og en brannluke på EI30 hjelper ikke naboen da så mye.
Klikk her for å svare