Hei,
I forbindelse med et forestående prosjekt med å "sette opp haugevis av hyller", har jeg plutselig blitt bekymret for å bore i strømledninger i veggen. Selv om jeg kjøper en blå Bosch-måler for 1000 kroner (GMS 120), måler den bare elektrisitet 5 cm inn i veggen, og jeg hadde tenkt å bore 6, 7 cm for å kunne bruke skikkelige skruer i "slaggbetong"-veggen fra 1910. Og i tillegg sier folk her på forumet at man uansett ikke kan stole på målerne fordi de måler litt som de vil.

Så hva risikerer jeg hvis jeg tilfeldigvis borer i en aktiv strømledning? Kan det føre til kortslutninger og resultere i brann eller noe annet farlig i vår boligblokk?

(Jeg har vanskelig for å tro at det finnes vannrør i de aktuelle veggene, så risikoen for vannskader er nok liten.)

Om du borer i en ledning er det svært sannsynlig at det blir kortslutning og sikringen går. Deretter har du en stor jobb med å erstatte den ødelagte kabelen. Det er også risiko for personskade gjennom strømgjennomgang hvis det går ille. Akkurat brann er det nok mindre risiko for, men det er høyst upassende å bore i en ledning. Det finnes ofte en logikk i hvordan rørene er trukket i veggen som det går an å forstå. Særlig hvis du har en måler. Det er sjelden rørene går midt på en vegg der det ikke finnes noen uttak for eksempel.

Var på en barnehage og feilsøkte en gang, det gikk ikke an å slå av lyset inne på et kontor!
Etter en hel del feilsøking uten å finne feilen spurte jeg personalet når feilen hadde oppstått, de svarte at det hadde vært slik etter sommeren da håndverkerne satte opp nytt hyllesystem.
Kikket da på deres oppheng og så et mistenkelig sted, og jammen hadde de klart å treffe begge trådene ned til en bryter og kortsluttet dem med den følge at det alltid lyste (et mindre problem i sammenhengen).
Det som var verre var at det var strøm i hele hyllesystemet i metall som sto over skrivebordet...
Så, ja, det kan gå ille!
Tydeligvis hadde kommunens egne elektrikere vært der, men ikke funnet feilen, bare gått... 😞
MVH/Jonas

Det er iofs alltid kjedelig om man kommer til å bore i en ledning. Det blir en hel del trøbbel og kostnader for å utbedre. OM du skulle komme til å bore i en elledning så finnes det en viss risiko for at boret blir strømførende. Men oftest er jo maskinen isolert der du holder, så risikoen for å få et støt er ganske lav, men mulig.

Brann er ingen risiko i en vegg av ikke-brennbart materiale. Det er ingen risiko for at skaden kunne forårsake farlig varmeutvikling annet enn akkurat der du skadet ledningen, og der var jo veggen av slaggmateriale.

En kompis kom faktisk ut for brann i en trevegg når han boret. Strømmen forsvant, og det begynte å sive røyk ut av borehullet. Han dro inn hageslangen og sprutet inn i borehullet. Senere når han åpnet veggen for å utbedre skaden så var det et område rundt ledningen hvor det hadde forkullet.

Hadde det vært meg så hadde jeg nok kalt på brannvesenet, OG samtidig slukket selv etter evne.

Pierre705 skrev:
"slaggbetong"-veggen fra 1910.
I slike vegger fra den tiden finnes det trolig ingen elektriske ledninger.

anaitis skrev:
I slike vegger fra den tiden finnes det trolig ingen elektriske ledninger.
Det er vel knapt et råd å stole på generelt? Jeg vet ikke hvordan elinstallasjoner ble utført på den tiden og forhåpentligvis finnes det ikke mye igjen av det opprinnelige, men det er jo høyst sannsynlig komplettert i en senere fase.

Jeg finner det tvilsomt at det skulle finnes innebygde ledninger i en vegg fra 1910, men ta det som input til sannsynligheten i din risikanalyse ;) Skulle det være en innstøpt kabel handler det sannsynligvis i så fall om den litt større ledning, hovedledning. Den kunne være i god stand der den har ligget beskyttet i veggen.

Med risiko for å kapre tråden. Var det bare utenpåliggende installasjoner på den tiden? Jeg har sett innfelte ledninger også i hus som var bygd uten elektrisitet, så det må ha forekommet at man freste inn rør i eksisterende vegger.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.