3.922 lest ·
19 svar
4k lest
19 svar
BRANNCELLE / BRANNKLASSIFISERING LEILIGHET
Hei! Har nylig flyttet inn i en nybygd leilighet. Leilighetene i seg selv består av gipsvegger og gipstak.
Siden taket er "senket" så er jeg veldig fristet til å felle inn spotlights i kjøkken + stue. Kom imidlertid til å tenke på om det kunne bli noe problem med brannsikkerheten hvis man lager hull i gipsen.
Har tatt ned 1 stk. innfelt lampeuttak og selve takboksen er brannklassifisert med en branntetting i bunnen. Lyktes å få inn inspeksjonskameraet mitt for å få et bilde over taket og så da at det er bjelker i tre som takgipsen er festet i, samt isolasjonen som ligger oppå bjelkene. Hadde to representanter fra byggefirmaet på plass under sluttkontrollen, men ingen av dem kunne svare på spørsmålet mitt.
Har snakket med en bekjent som er bygningsingeniør som mente at hvis det lå isolasjon over gipsen så burde det være greit + at det burde være et til "lag" til før bjelkelaget opp til naboens gulv.
Tenkte derfor å høre med ekspertene her på forumet om noen vet noe.
Er det greit å lage hull i taket, eller kan det bli problemer om styret får vite om dette fremover, eller kan det skape trøbbel ved et ev. salg?
P.S Jeg er autorisert elektriker så trenger ingen råd eller moraltaler ang. valg av armaturer.
Siden taket er "senket" så er jeg veldig fristet til å felle inn spotlights i kjøkken + stue. Kom imidlertid til å tenke på om det kunne bli noe problem med brannsikkerheten hvis man lager hull i gipsen.
Har tatt ned 1 stk. innfelt lampeuttak og selve takboksen er brannklassifisert med en branntetting i bunnen. Lyktes å få inn inspeksjonskameraet mitt for å få et bilde over taket og så da at det er bjelker i tre som takgipsen er festet i, samt isolasjonen som ligger oppå bjelkene. Hadde to representanter fra byggefirmaet på plass under sluttkontrollen, men ingen av dem kunne svare på spørsmålet mitt.
Har snakket med en bekjent som er bygningsingeniør som mente at hvis det lå isolasjon over gipsen så burde det være greit + at det burde være et til "lag" til før bjelkelaget opp til naboens gulv.
Tenkte derfor å høre med ekspertene her på forumet om noen vet noe.
Er det greit å lage hull i taket, eller kan det bli problemer om styret får vite om dette fremover, eller kan det skape trøbbel ved et ev. salg?
P.S Jeg er autorisert elektriker så trenger ingen råd eller moraltaler ang. valg av armaturer.
Bjelkelaget burde rimeligvis være klassifisert REI60 om det er en nyprodusert leilighet. Da utgjør gipsplatene (antagelig dobbelt) brannvern som du ikke kan lage hull i uten videre uten at det påvirker klassifiseringen.
Ettersom det er brannklassifiserte takbokser, inngår gipsplatene som en del av brannsikringen. Det er strenge regler for hulltaking i gipsplater ved montering av brannklassifiserte bokser.
https://search.abb.com/library/Down...LanguageCode=sv&DocumentPartId=&Action=Launch
Så, nei, du vil sannsynligvis ikke få lage hull i gipstaket for å felle inn downlights.
https://search.abb.com/library/Down...LanguageCode=sv&DocumentPartId=&Action=Launch
Så, nei, du vil sannsynligvis ikke få lage hull i gipstaket for å felle inn downlights.
Da kan man fundere på om det er korrekt utført fra begynnelsen om det ikke er noe jeg har oversett. Er det forskjellige leiligheter på hver side av bjelkelaget så skal bjelkelaget holde REI60 iom at det handler om nyproduksjon. For å oppfylle det kravet kreves oftest 15+13 gips på undersiden. Men kan jo også være så at bjelkelaget er bygget opp på en annen måte enn "tradisjonelt".
hva mener du?Aron Roger skrev:
Da kan man tenke på om det er korrekt utført fra starten av om det ikke er noe jeg har oversett. Er det ulike leiligheter på hver side av bjelkelaget så skal bjelkelaget holde REI60 siden det handler om nyproduksjon. For å oppfylle det kravet kreves det oftest 15+13 gips på undersiden. Men det kan jo også være slik at bjelkelaget er bygd opp på en annen måte enn "tradisjonelt".
du oppfyller jo aldri REI 60 med gips?
Den tradisjonelle måten å skille leiligheter på i bjelkelaget er jo aldri i gipsen?
Der tar du feil. Gips utgjør brannbeskyttelse i mange forskjellige konstruksjoner, bjelkelag er en av dem.
Der tar du feil igjen. Leilighetsskillende bjelkelag utført med bærende trekonstruksjon i nyproduserte bolighus har ved tradisjonell bygging alltid en platekledning for å oppfylle brannkravene. Og da er den platekledningen i 9 av 10 tilfeller gips.
Og for å oppfylle akustikk-kravene i tillegg.
akkurat hvor ofte er dekket i tre?Aron Roger skrev:
99,9% av alle leiligheter som bygges har betongdekke og da har man som regel ingen gips i det hele tatt ved filigran som er vanligst, men ved HD/f pleier man å ha det men ikke på grunn av brann.
Det finnes også hus med trebjelkelag, selv om betong nok er vanligere. Men ikke fullt så vanlig som du ser ut til å tro.
Men nå var det jo et trebjelkelag som TS skrev om i tråden og som vi diskuterer så jeg forstår ikke helt hva betongbjelkelag har med saken å gjøre. Dessuten bygges det mye leilighetshus i tre. Oftest 2-3 etasjer så uvanlig er det ikke.A Aunty skrev:
Meget takknemlig for svar og engasjement, veldig nyttig også 
I 2015 flyttet jeg inn i en annen nyprod. Leilighet, også denne besto av gipsvegger + gipstak. Dog hadde jeg 3 lag gips på veggene samt 2 lag i taket
skal forsøke å kontakte entreprenøren så kanskje man kan få en sprengskisse/tegning på hele leiligheten
I 2015 flyttet jeg inn i en annen nyprod. Leilighet, også denne besto av gipsvegger + gipstak. Dog hadde jeg 3 lag gips på veggene samt 2 lag i taket
skal forsøke å kontakte entreprenøren så kanskje man kan få en sprengskisse/tegning på hele leiligheten
