Hei, mitt attefallshus havner nærmere naboen enn 8m (Ca 7m) derfor må det da oppfylle EI30 ifølge Boverkets regler
Den planlagte konstruksjonen er:
21mm ytterpanel
28mm lekter
4,5 mm vindsperreplate, cembrit el likn. alt 9mm (kan ikke tyde brannkrav der)
120mm stendere isolert med ca 80mm polyuretanskum
11mm innerpanel
Hvordan gjør jeg dette EI30 på enkleste måte?
Jeg antar at man må tenke på takskjegg osv. også? Nå er dette på gavlen, så eventuelle plater kan jeg dra helt opp.
Takk på forhånd for svar.
Den planlagte konstruksjonen er:
21mm ytterpanel
28mm lekter
4,5 mm vindsperreplate, cembrit el likn. alt 9mm (kan ikke tyde brannkrav der)
120mm stendere isolert med ca 80mm polyuretanskum
11mm innerpanel
Hvordan gjør jeg dette EI30 på enkleste måte?
Jeg antar at man må tenke på takskjegg osv. også? Nå er dette på gavlen, så eventuelle plater kan jeg dra helt opp.
Takk på forhånd for svar.
Det der kanskje er nok, har ikke helt hundre kontroll dog.
Men finnes det mulighet for å sette steinull i stedet for skummet (eller det er kanskje samme brannmotstand?) og så en gips- eller treplate på innsiden også så er du helt sikkert hjemme.
Men finnes det mulighet for å sette steinull i stedet for skummet (eller det er kanskje samme brannmotstand?) og så en gips- eller treplate på innsiden også så er du helt sikkert hjemme.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 408 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.408 innlegg
https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/
Her kan du lese hvordan latterlig enkelt det er å oppnå ei30 på en yttervegg (nesten umulig å ikke gjøre det)
Men det er litt interessant i ditt tilfelle om man tenker at isolasjonen teoretisk sett fremskynder brannen (kanskje? ). Ingen anelse hvordan man regner da.
Her kan du lese hvordan latterlig enkelt det er å oppnå ei30 på en yttervegg (nesten umulig å ikke gjøre det)
Men det er litt interessant i ditt tilfelle om man tenker at isolasjonen teoretisk sett fremskynder brannen (kanskje? ). Ingen anelse hvordan man regner da.
Klikk her for å svare