Jeg må bytte dør til vårt fyrrom, døråpningen har ganske uvanlige mål (ca 85x175cm). Vurderer å bygge en egen branndør, men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det.

Har tenkt meg noe sånt her (fra fyrrommet og utover):

Minerittplate
Stamme av stålregel 45x45mm
Steinullsisolasjon 45mm
Minerittplate
Perlestaffpanel

Karm av plåtprofiler

Blir sikkert herlig tung.... Hva tror dere, kan dette duge?

jeg tror ikke det duger å skru hengslene i en plateprofil. Hvilken brannklasse må du ha? EI30?

Jeg tror at det er en 30min dør som jeg må ha, når det kom en og branninspeksjon sa han at det skulle være nok å montere en minerittplate på den gamle plankdøren med aspestplater (den er ganske skabbete...) som har sittet der siden 40-tallet.

Kanskje fungerer det å bygge stammen i tre, 45x45 eller 45x95, burde vel ikke den konstruksjonen holde EI30?? Blir uansett ganske mye mer for ev. ild å ta seg gjennom enn den gamle døren.

Høres ut som en stor jobb å bygge en helt ny dør. For naboen holdt det å skru fast metallplate på den ene siden av døren for at det skulle holde, og da ble den jo penere også.

Ja, det kan du ha rett i. Men døren er ganske sliten og kjelleren skal fikses opp, så det blir en ny dør. Kanskje bedre å kjøpe en vanlig innerdør, kappe til riktig høyde og kle innsiden med en minerittplate.

Var folk kortere før i tiden?? Da vi nettopp hadde flyttet inn i huset, holdt jeg på å slå hodet av meg hver gang en døråpning skulle passeres, men nå ser det ut som at hodet og kroppen har lært seg å dukke ;)

Sist redigert:
Sjekk med gjenvinningsfirmaene om du ikke kan få tak i en brukt fra en myndighetsbygning eller lignende. Pleier å være minst EI30 på slike og så kler du den med noe pent på fin-siden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.