Vi skal sette opp Brandéns panelskiver (panel) på veggene våre og trenger litt tips. Jeg er helt uerfaren når det gjelder panelskiver.:blushing:
Veggene består av spontet tre kledd med masonitt. Veggene er bølgete på overflaten noen steder, tror det er treveggen bak masonitten som er ujevn.
Har skaffet montasjelim og dykkert som jeg tenkte å bruke til monteringen.

1. Må jeg sparkle veggen før jeg monterer panelskiven, eller skal jeg montere skiven uansett? Fikk tips om å fylle ut ujevnhetene med papp, der det er verst. Hvordan skal jeg gå frem?

2. Skivene er 2390 mm lange og avstanden fra gulv til tak er omtrent 2470 mm, det varierer.

Vi skal bytte ut alle gulv- og taklister, men lurer på hvordan vi skal gjøre når det er så stor forskjell i lengde mellom vegg og skive?

Vi tenker også å sette opp nye panelskiver i taket i rommet (falsk panel), samt legge et laminatgulv på tregulvet. Så det reduserer jo litt på høyden totalt sett.

Så spørsmålet er: Er det bedre å gjøre taket og gulvet først, før vi gjør veggen, eller kan vi sette opp panelen først? Hva er klokest?

Mvh Jarkko

hei
1. Jeg synes det virker helt bortkastet å sparkle veggene. Wellpapp-tanken føles bedre. Hvor mye svinger egentlig veggen?
2. Jadu, det blir til å ha en 80cm høy gulvsokkel ;) Jeg lurer på om du ikke blir nødt til å akseptere å skjøte platene i lengderetningen.

eriobe skrev:
hei
1. Jeg synes det virker helt bortkastet å sparkle veggene. Wellpappstanken føles mer fornuftig. Hvor mye svinger veggen egentlig?
2. Jadu, det blir til å ha en 80cm høy gulvsokkel ;) Jeg lurer på om du ikke blir nødt til å akseptere å skjøte platene i lengderetningen.
Takk for svaret, men du mener vel selvfølgelig 80 mm ikke cm. 2470 mm-2390 mm= 80 mm... Eller hva?:rolleyes:

Det innebærer jo 8cm gulvsokkel eller hvis man vil 4 cm taklist og 4 cm gulvsokkel.d^_^b. eller hvordan man nå vil gjøre.

Hei igjen.
Har sjekket veggen. Den går i bølger og i "bølgedalene" kan det variere mellom et par mm til ca 8 mm.
Men nå diskuterer vi her hjemme å kanskje sette opp taket og senke det. Vi skal jo uansett sette opp nye plater og kanskje sette opp mer belysning i taket, spotlights ev.:wow:

Mvh Jarkko.

takk for matematikkurset. Gikk litt for fort der igjen :D

Å senke taket høres fornuftig ut. Ellers kan jeg synes at en litt bredere gulvlist kan være fint

Jeg satte slike plater - men mine var omtrent 1200 høye, men jeg satte dem på en litt bølgete vegg og kan si at det er betydelig lettere hvis den er rett. Du vil merke at limet ikke vil holde platen, og man blir nødt til å slå i litt spik for å holde den på plass (som jeg senere dro ut), den er jo ikke direkte stiv og blir det for mye hulrom under så svikter det og kan høres hult ut. I mitt tilfelle var det rett nok til å tvinge på plass, men jeg ville ikke gjort det på en veldig skjev vegg.

Med perlespon ser det fint ut med en høy sokkel, de finnes i ca 8 cm høyde med oldschool utseende - bruk spill fra platen for å distansere ut nederdelen av den så får du en pen montering.

Hei!
Jo, vi har også tenkt en bred gulvsokkel men med en pen profil, samt en bred taklist i samme stil. "Smartpanel" har noen pene vi har sett på.

Vi har tenkt at det skal være litt gammelt utseende blandet med moderne materialer i gangen vi skal gjøre om. Huset er fra 1947, så vi vil ha en eldre stil.

Eldre stil passer dårlig med spotlights i taket :)
Til perlespont skal gulvsokkelen være høy, kanskje opp mot 180 mm, taklist gjerne hulkillist ca 80 x 80 mm.
Med en slik vegg ville jeg satset på en ekte perlespontpanel, billigere og mer levende om dere ønsker det litt gammeldags.

Forresten hvilket tak har dere?

Det er et slags skivemateriale. Brede og lange skiver. Hva det er innvendig er jeg usikker på.

Masonittplater (1220x2440) sannsynligvis, de er vel faset i kantene kanskje? Er huset bygget i -47 er det sannsynligvis ikke noe paneltak under dem men spontede bord.

Vi har også satt opp slike plater. Det ble kjempefint! Våre vegger er langt fra rette. Vi brukte en pakke /tub /festelim per plate. Vi måtte også skru opp små holdere som vi laget selv, som holdt platene på plass. At limet fester umiddelbart som står på pakkene er ikke sant. At taket er så ujevnt er jo selvfølgelig et problem. Har dere sjekket hva som er under? Kanskje like greit å bytte takplatene også når dere først holder på.

Kurtivan skrev:
Masonittplater (1220x2440) antageligvis, de er vel faset i kantene kanskje? Er huset bygget -47 er det antageligvis ikke noe paneltak under dem, men spontede bord.
Platene føles som masonitt og er hvitmalte. De ser ut til å være omtrent 1225x615 mm Fasede rundt om.

Mullbär skrev:
Vi har også satt opp slike plater. Det ble kjempefint! Våre vegger er langt fra rette. Vi brukte en pakke /tube /lim per plate. Vi måtte også skru opp små holdere som vi laget selv, som holdt platene på plass. At limet griper umiddelbart som det står på pakkene er ikke sant. At taket er så ujevnt er jo selvfølgelig et problem. Har dere sjekket hva som finnes under? Kanskje like greit å bytte takplatene også når dere likevel holder på.
Taket ser ikke ujevnt ut, men vi tenker å sette plater type Brandéns eller Smartpanel, i taket. Vi kanskje senker taket også.:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.