Hei,

Jeg klarte nettopp å brekke en bor (billig skit) i en bjelke i garasjen. Det vil garantert begynne å ruste, men vil det påvirke treverket på noen måte? Altså, kan jeg la det sitte, eller må jeg prøve å få det ut?

Blir vel ikke annerledes enn et antall milliarder spiker? (Har du hørt om trehus som har rustet i stykker?)

Hei, tenkte at spikerne er galvaniserte, mens boret bare er stål...? Men det fungerer kanskje ikke sånn... :-)

Nei, la den der skamme seg over sin skjebne!

Ola78
La den sitte igjen, akkurat som haavard skriver ingen forskjell mot å ha masse spiker. Dessuten ruster jo galvaniserte spiker før eller siden også. Eneste som kan være noen ulempe er vel at når den ruster kan det muligens renne rust på bjelken, men er den skjult bak f.eks. en gipsplate synes det jo aldri uansett.

Eldre hus er fullproppede med ugalvaniserte spiker.

Full av *rustne* ugalvaniserte spiker, til og med. :)

Hva kreves for luftfuktighet for at en ugalvanisert spiker skal ruste egentlig? Leste om noen som hadde rustne spikerhoder på innsiden av en plankvegg, bak masonitten.

Jeg har en følelse av at jern begynner å ruste ved 60% relativ luftfuktighet.

Spik i yttervegg blir kaldere enn omgivende luft, så det kan kondensere fukt på dem.

Forslag:

Borr opp rundt den avbrutte boret med en hullsag ca 20 mm diameter et stykke ned.
Hugg bort treet så du kommer til boret med f.eks. en polygrip.

// Perfeksjonisten (i teorien) KoW
"Back ut" boret ved å vri det mot urviseren.

Eller bor i boret og bruk skrueuttrekker.
Alternativt la det være da det garantert bare er du som ser det ;)

-MH- skrev:
Fulla med *rustne* ugavlede spikre, til og med. :)
Ifølge min erfaring pleier de ikke å være rustne i det hele tatt hvis de har sittet innendørs, verken i kalde eller varme rom. Ikke mer enn noen få flekker.

Blindnit skrev:
Eller borre i borret...
Har du forsøkt å borre i et bor noen gang? :wow:

KnockOnWood skrev:
Har du forsøkt å bore i en bor noen gang? :wow:
Har aldri hatt behovet det erkjenner jeg men ifølge TS var det en drittbor så rent praktisk burde det gå med en bedre bor ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.