10.009 lest ·
20 svar
10k lest
20 svar
bra eller halvbra uten masonitt for takfotventilasjon
Side 1 av 2
Hei
Er midt i å bygge på våre takstoler og etterisolere skråtaket på vår 50-tallsvilla som bare har 100mm nå.
Midt i rivningsarbeidet så dumper bladet "Gjør det selv" ned i postkassen og der gjør de tilfeldigvis en variant av akkurat dette
Men i stedet for å på sedvanlig vis legge masonitt med avstandsstykker mot undertaket for takfotventilasjonen, spente de rustfri ståltråd mellom takstolene ca 50mm fra undertaket og hadde dette som luftspalte.
Veldig praktisk og billigere enn masonitt, men hva tror dere, gjør man avkall på beskyttelsen for isolasjonen?
Mvh
Johan
Er midt i å bygge på våre takstoler og etterisolere skråtaket på vår 50-tallsvilla som bare har 100mm nå.
Midt i rivningsarbeidet så dumper bladet "Gjør det selv" ned i postkassen og der gjør de tilfeldigvis en variant av akkurat dette
Veldig praktisk og billigere enn masonitt, men hva tror dere, gjør man avkall på beskyttelsen for isolasjonen?
Mvh
Johan
Sist redigert:
Synes det høres rart ut. Det jeg har lært er at luften ikke skal kunne blåse inn i isolasjonen. Kompletterte man med noen form for vindsperre? I luftspalten blir det et skikkelig drag. Jeg har laget luftspalte i sommer på et hus i forbindelse med takbytte. Vi brukte masonitt, reglet ned 38 mm på takstolen og la deretter platen. Man må passe på å ikke gjøre den for trang mellom takstolene så den vrir seg og det glipper ned ved takfoten.
Hei!
Enig med dere, det føles farlig å ignorere en form for vindskydd... forstår ikke hvordan de kan utelate det fra artikkelen med god samvittighet
for min del blir det nok den utprøvde varianten med masonit
takk JanneL for tipset om platene, man har jo sett en og annen vridd plate i sine dager
Enig med dere, det føles farlig å ignorere en form for vindskydd... forstår ikke hvordan de kan utelate det fra artikkelen med god samvittighet
for min del blir det nok den utprøvde varianten med masonit
Nå er det jo ikke slik at det "puster" gjennom masoniten i slik luftspalte, men luften blåser eller konvekterer fra luftspaltens lave ende mot den høye. Så hvor tett masoniten er spiller ingen rolle for funksjonen. Mange velger herdet for fuktbeskyttelsens skyld (kondensfukt som drypper ned), jeg tror det bør fungere ganske bra med vanlig også.pelleulf skrev:
Det hørtes veldig usikkert ut. Masoniten er jo ikke bare for å få til en avstand, men den skal jo også ta hånd om det vannet som uunngåelig kommer til å nå isolasjonen. Det er kondens, snøfnugg som blåser inn, vann fra små lekkasjer i takkledningen... Alt dette får man ellers rett ned i isolasjonen.wretan skrev:Men i stedet for å på sedvanlig vis legge masonit med distanser mot råsponten for takfotventilasjonen så spente de rustfri ståltråd mellom takstolene ca 50mm fra råsponten og hadde dette som luftspalte.
Veldig smidig og billigere enn masonit, men hva tror dere, gir man avkall på beskyttelsen for isolasjonen?
"Det hørtes veldig usikkert ut. Masoniten er jo ikke bare for å få til en avstand, men den skal jo også ta hånd om det vannet som uunngåelig vil nå isoleringen. Det er kondens, fokksnø som blåser inn, vann fra små lekkasjer i taktekningen... Alt dette får man ellers rett ned i isoleringen."
Jeg vil påstå at vanlig masonit er mer enn nok. Hvordan i all verden har man bygd om man får inn fokksnø, og hvorfor skulle vannet fra små lekkasjer i taktekningen bare komme inn der man har laget luftspalten? Når man bytter tak pleier det å være tett i lang tid fremover.
Jeg vil påstå at vanlig masonit er mer enn nok. Hvordan i all verden har man bygd om man får inn fokksnø, og hvorfor skulle vannet fra små lekkasjer i taktekningen bare komme inn der man har laget luftspalten? Når man bytter tak pleier det å være tett i lang tid fremover.
Hva er det du protesterer mot? Ja, man skal ha masonite, det er jo det jeg skriver!JanneL skrev:"Det hørtes veldig usikkert ut. masoniten er jo ikke bare for å få til en avstand, men den skal jo også ta hånd om det vannet som uunngåelig vil nå isolasjonen. Det er kondens, snødrev som blåser inn, vann fra små lekkasjer i takbekledningen...Alt dette får man ellers rett ned i isolasjonen."
Jeg vil påstå at vanlig masonit er godt nok. Hvordan i all verden har man bygget om man får inn snødrev, og hvorfor skulle vannet fra små lekkasjer i takbekledningen bare komme inn der man har laget luftspalte. Bytter man tak pleier det å holde tett i lang tid fremover.
Snødrev får man inn, ja. Dere har kanskje ikke den typen snø i Nordland, men den skånske snøen virvler seg i hvert fall inn gjennom sprekker og ventilasjonsgitter. Naturligvis kommer ikke lekkasjevannet kun der luftspalten er. Har noen påstått det? Men det blir vel ikke verre om det ikke blir vått akkurat der? Og selvfølgelig er taket "tett for lang tid". Men det er ikke det samme som at det er "tett for alltid".
Hei! Hvorfor har man luftspalte? Jo - det er ikke for å ventilere bort fukt som kommer ovenfra, men for å fjerne fukt fra innemiljøet som alltid kommer gjennom dampsperren via lekkasje innenfra. Det er umulig å få det 100% tett overalt pluss at plasten heller ikke er 100% tett i seg selv, selv om den er av godkjent type. Har man deretter ikke mekanisk avtrekk som skaper et svakt undertrykk i huset som trekker inn luft via evt. utettheter i dampsperren, vil damptrykket i huset heller presse ut varm luft (som kan bære mye fukt) i isolasjonen og kondensere i isolasjonen mot masonitten som deretter puster dette ut i luftspalten og bort / ut via ventilasjonen i mønet.
Derfor er det viktig å ha vanlig og ikke oljeherdet masonite i spalten.
Den gjør selvfølgelig også god nytte hvis en lekkasje skulle oppstå utenfra.
Mvh Pelleulf
Derfor er det viktig å ha vanlig og ikke oljeherdet masonite i spalten.
Den gjør selvfølgelig også god nytte hvis en lekkasje skulle oppstå utenfra.
Mvh Pelleulf