Skal dere ha dusjkabinett eller dusjvegger/dusjforheng?
Uansett må overflaten rives litt, så flyt og tettsikt får feste, men det holder trolig med å rive av det med en betongfres og så flytesparkle gulvet 10-15mm, for å legge fliser på det.
Tenk på ved støpingen at bruke f.eks. flytsparkel. Ikke betong. Betong har den kjedelige egenskapen at den tar minst 3 - 6 måneder på seg til å herde helt, og den krymper i løpet av den tiden. Det gjør at man skal vente 3 - 6 måneder (avhenger av anvinsingarna fra fix tillv.) før man kan legge fliser på overflaten.
Bruker man flytsparkel, eller en form for hurtigbetong så kan man legge fliser innen noen dager. Ja altså, fuktsperren tar jo sin tid, men ikke 3 måneder.
Julas røde slaghammere er virkelig prisverd. Den er litt høylytt og tung sammenlignet med dyrere maskiner, men for meisling fungerer den utmerket. Kjøp en slik og test. Hvis det er for svakt og tar for lang tid, er det på tide å leie noe betydelig større, men slaghammeren er fortsatt bra å ha til presisjonsarbeid i hjørner og rundt avløpsrør.
Den er 'fulldyr' igjen, altså kampanjen som var nylig er slutt.
For 899:- får man nok mye leiemaskin.
Jeg betalte 1150:- for en TE-500 med støvavsug (2 dager) samt en luftrenser (modell mindre, 1 dag) i uken.
Æhh - Sving forbi Älvsjö med en kasse bira så får dere låne min GSH16-28 med en stabel mejsler og får et lynkurs på 5 minutter.
Trenger dere av en eller annen merkelig grunn en Borrhammare i samme slengen så har jeg et par stykker.
Føler at bilmaskinen må brukes, den har ikke sett betong på en god stund nå....
"- Som vanlig er det ikke personen på bildet som har skrevet brevet...."
Om du skal leie, så leie Hilti TE 1000 som janus82 skrev. Komfortabel å pigge gulv med hvis du tar det lange spydet. Og samtidig lett og smidig nok til å pigge frem brønner og rør. TE 905 størrelsen var min allround favoritt tidligere men Ramirent i Skövde har ikke den i sortimentet lenger fordi den vibrerte tydeligvis for mye (i hendene)
Jeg kjøpte faktisk en Scheppach fra Jula. 2500 kr. Nesten litt for kraftig for å fjerne sparkel og fliser på 10m2. Fordel er at jeg er så langsom, så å leie føles slitsomt. Slapp jeg nå. Så har jeg en del andre bilningsprosjekter...
Leide en grei Hilti på Cramo i går. Det kostet 200 kroner (inkludert moms) for et døgn.
Dessverre gikk meiselene rett av etter en halvtime, så jeg måtte fortsette med piggen. Da jeg leverte tilbake maskinen sa fyren bak disken "Hvorfor ringte du ikke? Da hadde vi kjørt ut en ny til deg!".
Så, det er altså enda et argument for å leie maskiner man sjelden bruker.
Akkurat, utleiefirmaene er ofte ekstremt serviceinnstilte. De leier ut en funksjon og har ansvaret for at den fungerer.
Jeg hadde en lignende greie med en padda der startsnoren røk, så jeg ringte dem og spurte om det var greit at jeg åpnet maskinen og satte inn en ny som jeg hadde liggende. De sa at det går helt fint, ellers kommer vi ut og fikser det. Vi er dog litt korte på folk akkurat nå, så du må nok vente 30 minutter før vi er der, og siden du har hatt problemer med maskinen får du ha den en ekstra dag om du trenger....
Det er nok visstnok gjennomførbart å pigge de tingene du nevner med en vanlig borhammer, men det vil være slitsomt og ta mye tid. For samme penger som du kjøper en enkel borhammer på Jula kan du leie en skikkelig proffmaskin som fikser jobben på en time, og det vil være moro hele veien. Med en vanlig borhammer kan det nok ta 1-3 dager, og du har litt uflaks.
Jeg har omtrent samme spørsmål x antall år senere etter at denne tråden ble opprettet. Ville en annen enn denne pigghammeren vært bedre å bruke? Ville det gå raskere for min del med å bruke noe kraftigere ‘Rotary Hammer’ enn den på bildet.
Håper på svar 🙏🏻
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.