Vurderer å bygge en liggestol i tre i henhold til bildet.

Hvordan går man fram for å bøye tre? Bøyer man tynne planker og limer sammen eller er det mulig å bøye grovere virke på høykant? Bøyde treliggestoler på brygge ved sjøen, med fjell og vindturbiner i bakgrunnen, fokus på trearbeid og design.
 
Det må være laminat som skal formes så der. Men et alternativ kan kanskje være å sage ut spantene av tykk bjørkefinér, det burde gå.
 
Visse treslag bøyes lettere (pil) Andre blir veldig vanskelige (bøk, eik). Det var lenge siden jeg prøvde. Å bøye så mye som du ønsker kan være umulig i et amatørverksted. Men det går å gjøre på annen måte. Kjøp tykk kryssfiner. Sag ut og lim doble eller triple plater. Mye lettere og mer stabilt blir det. Hvis du beiser det og behandler, blir det vanskelig å se at det er kryssfiner.

På youtube finner du ellers noen filmer om hvordan man bøyer tre.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.