Hvor tykk skal stangen være? Om det går bra med en ganske klen, så kan du kanskje til og med ta et massivjern eller i hvert fall et tykkvegget rør og deretter sage ut en radiusmal av en bit sponplate og bøye mot for eksempel?
Jeg funderte på å ta et vanlig 15mm vannrør og presse opp mot taket som er krummet med (i prinsippet) samme radius som stangen skal ha. Kan det fungere eller er røret altfor elastisk så det vil fjære tilbake? 15mm er kanskje for tykt til å bøye for hånd uansett. Ellers kanskje MaZtoRs forslag er den enkleste løsningen...
Problemet som jeg ser det er at rørene er litt fjærende. Hvis du lager en bøyemal, må du bøye røret litt ekstra for å få det som du vil ha det.
Mekanisk verksted er med all sikkerhet det enkleste og muligens det mest bekvemme, men kanskje ikke det morsomste.
En mer interessant løsning er
1 en stabil plate som _ikke_ bøyer seg.
2 Tegn opp en passende innerradius på platen
3 Plasser ut avstandsstykker som er like høye som rørdiameteren.
4 Fest en overligger på avstandsstykkene.
5 Sett på en type endefeste til røret på den ene siden
Nå har du en mal å bøye røret etter. Malen klemmer sammen røret, slik at man unngår rynker på røret. Men jeg spekulerer mest, men det er vel omtrent slik jeg ville gått frem. Derimot ville jeg regnet med at det ville ta et eller annet forsøk, og siden rør ikke er gratis kan det meget vel være billigere å gå til det mekaniske verkstedet.
Mekanisk verksted er med all sikkerhet det enkleste og muligens det mest bekvemme, men kanskje ikke det morsomste.
En mer interessant løsning er
1 en stabil plate som _ikke_ bøyer seg.
2 Tegn opp en passende innerradius på platen
3 Plasser ut avstandsstykker som er like høye som rørdiameteren.
4 Fest en overligger på avstandsstykkene.
5 Sett på en type endefeste til røret på den ene siden
Nå har du en mal å bøye røret etter. Malen klemmer sammen røret, slik at man unngår rynker på røret. Men jeg spekulerer mest, men det er vel omtrent slik jeg ville gått frem. Derimot ville jeg regnet med at det ville ta et eller annet forsøk, og siden rør ikke er gratis kan det meget vel være billigere å gå til det mekaniske verkstedet.
Tror du får vanskelig for å finne et verksted som har en så stor bøyingsradius, ofte bruker man frittbøying når man bøyer så store radier til en så liten diameter (er i rørbøyingsbransjen), innebærer at man "trykker" røret mot en radius med en bøyingmaskin... Nåvel, mitt tips er å enten finne et verksted (plateverksted) og valse opp radiusen eller (det billige) alternativet finne noe som har en diameter på ca 1000 mm (på grunn av at røret kommer til å fjære ut), fyll det med sand som noen tidligere har påpekt (for at røret ikke skal knekke seg), ta en lengre rørbit enn du trenger og bøy det mot diameteren (ta gjerne hjelp av noen så dere "drar" i hver sin ende) og kapp deretter bort endene som ikke har fått en radius.
Skal du ha så liten diameter som et vannrør? 15mm typ? hvis du gjør det kan du jo stikke inn en massiv 12mm rundjern i et kromrør så er det lett å bøye uten knekking og får litt styrke med..
Klikk her for å svare