Går det bøye et PP-rør med bare en varmluftpistol? Trenger en lang svak bøy, ikke noen kraftig vinkel i det hele tatt.

Jeg sier spontant nei... Du får det ikke tilstrekkelig jevnt varmt og det er stor risiko for at du i stedet får en fold.
Det finnes jo 15 graders bøyer, men hvis det er en lengre strekning går det jo an å bøye rørene en del uten å skape en bøy før.

@anders07 - med røret fylt med sand lærer det vel ikke å bli noen knekk, når det gjelder bøybare materialer?
Jeg tenkte mer om PP i det hele tatt går å varmebøye, siden det er så hardt i seg selv?

Ja, det går jo an å "varmebøye" men du vil nok ikke lykkes med varmluftspistol siden det kjøler seg ned så fort du fjerner den. Du må få det ganske varmt (nær smeltepunkt) og har det da kjølt seg ned litt mer på den ene siden blir det direkte en fold...
Jeg har bøyd 50 mm rør med sånn passe resultat men et 110 rør ville jeg nok ikke engang forsøkt meg på... Et rør er jo ikke veldig dyrt i seg selv så det er vel bare å prøve! :)

Ja, kanskje blir for svakt med varmluftspistol.
Om man hadde hatt en enorm kjele, kanskje man kunne ordnet det med røret i kokende vann : )

Hvordan blir holdbarheten på lang sikt for et rør man selv har bøyd? Er ikke risikoen stor for at man forårsaker spenninger eller mikroskopiske sprekker som på sikt fører til lekkasje?

I denne filmen bruker de trykkluft (ca 0.5 bar) for å holde ut røret når det bøyes. Trenger man å varme en lengre del av et rør kan man jo bruke infravarmere på passende avstand ovenfor og samtidig rotere røret.
https://www.youtube.com/watch?v=aZ4U7XdTIFQ

• Liker
gråsten
  • Laddar…
Pucco skrev:
I denne filmen bruker de trykkluft (ca 0.5 bar) for å holde ut røret når det bøyes. Trenger man å varme en lengre del av et rør kan man jo bruke infravarmere på passende avstand over og samtidig rotere røret.
Så kult! Nå ble jeg jo fristet til å teste...

Som sagt...går det bøye/forme just PP-rør? : )

Eksemplene ovenfor var på smalere rør. Jeg trenger å få til riktig vinkel på 110 mm avløpsrør for regnvann, ikke høyt trykk. Se foto. Blå linje viser hvordan det skal gå. T-rør eller bare krøkker. Det går ikke an å bruke høydeforskjeller, alt må ligge i samme plan. Noen som har erfaring med å bøye slike rør med varme? Kanskje er det bedre å starte med en stump rett rør fylt med sand. Vis vedlegget 319986

• Oransje 110 mm avløpsrør i grus, koblet med en T-tilkobling. Blå linje viser ønsket rørløp for regnvann uten høydedifferanse.
R
G gråsten skrev:
Eksemplene ovenfor var på smalere rør. Jeg trenger å få til riktig vinkel på 110 mm avløpsrør for regnvann, ikke høyt trykk. Se foto. Blå linje viser hvordan det skal gå. T-rør eller bare krøker. Det går ikke å bruke høydeforskjeller, alt må ligge i samme plan. Noen som har erfaring med å bøye slike rør med varme? Kanskje er det bedre å ta utgangspunkt i en stump rett rør fylt med sand. [media]
Virker jo helt sprøtt...
Hva har du for vinkel, du kan jo sette to bøyinger etter hverandre.
Så har du skyvemuffer.
Så finnes det vel vinklet T også.

• Liker
NoOne2k og 1 annen
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Eksemplene ovenfor var på smalere rør. Jeg trenger å få til riktig vinkel på 110 mm avløpsrør for regnvann, ikke høyt trykk. Se foto. Blå linje viser hvordan det skal gå. T-rør eller bare krøker. Det går ikke an å bruke høydeforskjeller, alt må ligge i samme plan. Noen som har erfaring med å bøye slike rør med varme? Kanskje er det bedre å starte med en stump rett rør fylt med sand. [media]
De burde du kunne løse med 45 graders grenrør kombinert med 15 eller 30 graders bøyere.

Røret øverst på bildet ser ut til å være et PP-rør, de er generelt mer bøyelige enn PVC-rør. Kan du frilegge det litt lenger så skal du sikkert kunne få det til. Glem ikke å kjøpe en skyvemuffe om du ikke kan flytte på det horisontale røret i bildet.

Oransje rørforbindelse i gruslagt grunn, med blå linje som viser rørskisse. (y)

• Liker
Krilleman og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.