Hvorfor bøyer stålprofilene seg når jeg skrur fast fibercementplatene?
Nå har jeg endelig kommet til at det er på tide å sette veggplatene på kjellerveggene. I innvendige hjørner ser man at platen som havner bakerst bøyer seg innover.
Det første hjørnet plaget meg litt, men jeg tenkte å sette en list eller fugemasse.
Det andre hjørnet fikk enda større åpning. Jeg løsnet platen, boret gjennom profilen og satte en plugg i hullstensveggen og en skrue med stort hode som presset mot profilen bakfra. Føles som om det egentlig ikke burde være nødvendig.

Hva gjør jeg feil?
Hva er best å tette åpningen med om jeg ikke får bort den?

/Höghus

Bild?

Vegger med gipsplater i et hjørne, sett fra nært hold. Metallram montert på murvegg med isolasjon og en lang skrue med grønn plasthode.

Prøvde å laste opp bilder i første innlegg, men da fungerte det ikke av en eller annen grunn

/Höghus

Skal ikke regelen festes mot veggen som er i vinkel med den nye veggen?

To bilder til. Første viser glippen bedre, i taket ser det bra ut.

Innerhjørne med monterte plater; viser hvordan platene er festet i hjørnet.

Andre bildet viser hvordan jeg satte reglene i innerhjørnet.

Regler i et innerhjørne med synlige rør på betongvegg.

Jeg tror regelen blir krokete fordi den vrir seg litt når jeg trykker på for å få i mineritskruene.

/Höghus

I mangel på forslag prøver jeg dette. Jeg klippet en 35mm bred remse fra en 120mm u-skinne og fikk da en vegginnfesting som kunne justeres i høyden. Det blir noen fester per hjørneskinne. Regelen blir betydelig vridstyver nå. Vegg med justerbar festebrakett fra en 35mm remse av 120mm u-skinne, montert med skruer, gjør konstruksjonen mer vridningsstiv. Metallfeste festet til en vegg med skruer, laget av en 35mm bred remse klippet fra en 120mm U-skinne for justerbar høyde.

/Høghus

• Liker
Johan Gunverth
  • Laddar…
Dårlig respons her på forumet så jeg fortsetter å improvisere. Jeg forsterket et ytterhjørne før jeg begynner å sette plater der. Satte tidligere varianten av støtte + et t-stykke. Det er en vegg med spalte som møter en vegg uten spalte.
Metallram montert på en murvegg med spalter, viser bruk av metallbeslag og skruer for å forsterke et utvendig hjørne før montering av plater. Metallbeslag forsterker et hjørne der en vegg med spor møter en vegg uten spor. Metallbeslag og t-stykkeforsterkning av et ytterhjørne på en ujevn vegg med spalt, klar for installasjon av paneler. T-stykke i metall for forsterkning av ytterhjørne, plassert på en flat overflate, brukt i byggprosjekt.

/Høghus

• Liker
Anderscurl
  • Laddar…
Jeg hadde vel ikke problemer med at dem bøyde seg, men med å få det stivt nok for bad på 45 regel - Skum mellom regel og vegg var min løsning.

• Liker
Johanhammar og 2 andre
  • Laddar…
Trikset er å begynne å skru platen øverst eller nederst for deretter å skru seg oppover eller nedover. På denne måten vrir ikke listen seg like lett. Man må ikke trykke for mye, men la skruen arbeide seg inn i listen.

• Liker
Höghus
  • Laddar…
slacker slacker skrev:
Jeg hadde vel ikke problemer med at de bøyde seg, men med å få det stivt nok for baderom på 45 regel - Fugeskum mellom regel og vegg var min løsning.

[bild]
Kreativ løsning! Har du fått opp veggene og ble det stødig?

/Høyhus

Matti_75 Matti_75 skrev:
Trikset er å begynne å skru platen øverst eller nederst for deretter å skru seg oppover eller nedover. På denne måten vrir ikke lekten seg like lett. Man må ikke trykke for hardt, men la skruen jobbe seg inn i lekten.
Det høres ut som løsningen på problemet mitt.
Jeg har Gunnebo fibercementskruv, dessverre borer de ikke så bra i lekten. Man må stå og mate en god stund, og da blir man utålmodig og trykker hardt...

Jeg satte heller ikke alle skruene direkte, men tenkte å dra i resten når platene var på plass.
Det bidrar sikkert også.

Satte et innerhjørne i går, nå med veggfaste lekter og det ble markant mye bedre.
Ingen glippe så jeg slipper å sette noen list.
Jeg skal nok gjøre alle lektene veggfaste, det føltes betydelig stødigere.

/Höghus

Höghus Höghus skrev:
Kreativ løsning! Har du fått opp veggene og ble de stabile?

/Höghus
Utrolig forskjell fra før - Badet er helt ferdig siden februar og rette hjørner ble notert ved flislegging.
Gjorde vaskerommet for noen år siden og der kjempet jeg med plastdistansere for å få stivhet i stenderne, skum var en betydelig bedre løsning.

slacker slacker skrev:
Utrolig forskjell fra før - Badet er helt ferdig siden februar og rette hjørner ble notert ved flislegging.
Gjorde vaskerommet for noen år siden og der kjempet jeg med plastdistanser for å få stivhet i stenderne, fugeskum var en betydelig bedre løsning.
Deilig når det fungerer! :D

Jeg har flere 120mm stendere liggende som jeg ikke kommer til å ha bruk for, så jeg har godt med plater å klippe i...

/Høghus

• Liker
slacker
  • Laddar…
Siste varianten er trekantede blekk, med dobbelplate mot veggen. 4 støtter på hjørnestolpene og 3 på øvrige stolper. Like enkle å justere inn og ett mindre veggboring. Kanskje marginalt dårligere mot trekkkrefter, men helt greit her.
Trekantet metallbeslag festet til vegg med en skrue, brukt som støtte i byggkonstruksjon.
Jeg vil også skru fast listen for den dekkende platen i innerhjørnene på den eksisterende platen.
Jeg mintes plutselig noen gamle loppisfunn som forenklet livet. De hadde ligget ubrukte altfor lenge...
En hulltang for bilplate og det sveitsiske miraklet Zyliss Profi-King, en skrustikke i aluminium(!). Fungerte utmerket å knekke plater med, bare å feste på en minerittplate.
Håltang for metallplate, liggende på en grov bordflate, brukt for å forenkle byggprosessen ved å lage hull i plater. Aluminiums skruvstykke, Zyliss Profi-King, festet til en minerittplate for å bende metall. Brukt til bygg- og renoveringsprosjekt.

Det ble også et stykke gammel takplate der innerdelen for luftvarmepumpen skal henge.
Svart metallplate med hull montert på tre stendere, over gul isolasjon. Klar for luftvarmepumpe i et byggeprosjekt.

/Höghus

Ytterligere en ting som ville ha hjulpet hadde vært bedre planlegging av stålreglene. Hadde jeg satt dem slik at jeg begynte å skru platene i reglenes "ryggside" i stedet for siden uten støtte, hadde alt blitt mer stabilt.

Fant ut at min gamle skrumaskin hadde bitsfeste når jeg skrudde av chucken. En Milwaukee PES12T Option. Bra bonus!
Rød, brukt Milwaukee skrutrekker med bitsfeste og batteri på beige bakgrunn.

/Høghus

• Liker
Huzzbutt
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.