Har klønet meg. Boret et 12 mm hull i en benkeplate av eik. Innser nå at det må være 16 mm. Har ikke tilgang til søyleboremaskin eller noe annet fancy og platen flytter man ikke på så lett... Hva gjøre? Vurderer å teste med et sentreringsbor. Vil jo ikke at kantene skal flises opp. Kan det funke?
Dette kan kanskje løse problemet ditt...
1. Bor et rett 1mm loddrett hull i midten på en ny mindre treplate (overblitt planke).
2. Sentrier det gamle 12mm hullet slik at det havner i midten av 1mm hullet på den mindre treplaten, og skru fast med tretvinger.
3. Nå er det bare å bore med 16mm boret, først gjennom den nye planken og deretter gjennom benkeplaten din av eik.
Lykke til!
1. Bor et rett 1mm loddrett hull i midten på en ny mindre treplate (overblitt planke).
2. Sentrier det gamle 12mm hullet slik at det havner i midten av 1mm hullet på den mindre treplaten, og skru fast med tretvinger.
3. Nå er det bare å bore med 16mm boret, først gjennom den nye planken og deretter gjennom benkeplaten din av eik.
Lykke til!
Tenkte teste mattiasp:s tips men min 16 mm fres vil ikke helt gå ned i et 12 mm hull. Hadde nok fungert med en 16 mm "rundfres" eller hva de heter men det hadde jeg selvfølgelig ikke. Så jeg testet fallhedens tips og det fungerte knirkefritt. Takk for alle tips!
Klikk her for å svare