Hvordan betvinger man en stenhård eikestokk for å få inn en skrue som skal kunne bære litt last?
Låven som jeg har på min avstykkede gård har en gedigen eikestokk-vegg inn mot stallen (som jeg ikke har dyr i). Kunne uten tvil tro at låven stod i hundre år, og gården er selvfølgelig fra 1800-tallet minst, men fornyet etter hvert litt her og der.
Jeg prøver å få opp elfa-konsoller inni fra stallen, gjennom kryssfiner, og dra skruene inn i eikestokken. Flere steder har det gått relativt enkelt, men nå står jeg overfor noen kvadratcentimeter av det som virker å være stenhård eik.
Jeg prøver forborre med 3,5 mm for deretter å dra inn en 5 mm skrue (80/90 mm). Jeg har altså prøvd å bore litt forskjellige posisjoner rundt den linjen hvor den fjerde elfa-konsollen skal festes. Opp/ned er fleksibelt, men i sidelengs må jeg holde linjen.
Mitt husmortips er at boret, og deretter skruen, skal dyppes i litt olje før man brekker dem i futile forsøk på å trenge gjennom. Prøver med rapsolje, men det gir ikke noe spesielt bidrag.
Noen som har bedre forslag? Jeg har altså prøvd å bore litt forskjellige posisjoner rundt den linjen hvor den fjerde elfa-konsollen skal festes. Opp/ned er fleksibelt, men i sidelengs må jeg holde linjen.
Låven som jeg har på min avstykkede gård har en gedigen eikestokk-vegg inn mot stallen (som jeg ikke har dyr i). Kunne uten tvil tro at låven stod i hundre år, og gården er selvfølgelig fra 1800-tallet minst, men fornyet etter hvert litt her og der.
Jeg prøver å få opp elfa-konsoller inni fra stallen, gjennom kryssfiner, og dra skruene inn i eikestokken. Flere steder har det gått relativt enkelt, men nå står jeg overfor noen kvadratcentimeter av det som virker å være stenhård eik.
Jeg prøver forborre med 3,5 mm for deretter å dra inn en 5 mm skrue (80/90 mm). Jeg har altså prøvd å bore litt forskjellige posisjoner rundt den linjen hvor den fjerde elfa-konsollen skal festes. Opp/ned er fleksibelt, men i sidelengs må jeg holde linjen.
Mitt husmortips er at boret, og deretter skruen, skal dyppes i litt olje før man brekker dem i futile forsøk på å trenge gjennom. Prøver med rapsolje, men det gir ikke noe spesielt bidrag.
Noen som har bedre forslag? Jeg har altså prøvd å bore litt forskjellige posisjoner rundt den linjen hvor den fjerde elfa-konsollen skal festes. Opp/ned er fleksibelt, men i sidelengs må jeg holde linjen.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 292 innlegg
Hva slags skrue bruker du? Har den skjærende spiss?
Voks er også bra smøring for skruer i tre.
Voks er også bra smøring for skruer i tre.
En BLÅ!R RalleB skrev:
(tuller bare)
Kan ikke effekten, men det er en nokså kraftig Makita. 18 V, om jeg husker riktig. Men det hjelper ikke å dra med bortmaskinen heller for bedre effekt.
Ingenting, den bare fliser kryssfineret men beveger seg ikke en millimeter innover, to brukne bor senere
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 10 292 innlegg
Mange skruer pleier å være voksede fra fabrikken da det også fungerer som rustbeskyttelse. Jeg ville ha prøvd med litt stearin.S Solbacken (Lindome) skrev:
Hva bruker du til å bore om du knapt kommer inn i treverket? En skarp metallbor skal det ikke være noe problem å lage hull i den hardeste eik med.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Når man forborer i eik må man gå så nær skruens diameter som mulig i borrestørrelse. Jeg bruker deretter en bit parafin som jeg skraper av på skruen. Sluttstrammingen gjøres best for hånd. Bruk skruer med gode hoder, f.eks. torx. Jeg har ødelagt mange verktøy på gammel eik.
Klikk her for å svare