Skal bore gjennom fasadestein (hullstein) for å installere vannuttak. Det trengs minst et 20 mm hull. Er litt bekymret for å sprekke steinen, noen tips for å minimere den risikoen?
- Bore midt på en stein, eller i en fuge?
- Forborre med mindre diameter eller gå rett på med 20 mm?
Noen ganger anbefales det å bruke en vanlig slagbor i stedet for borhammer for å redusere risikoen for sprekker. Dog finnes 20 mm betong/steinbor kun med SDS-chuck (i hvert fall hva som er lett å få tak i). Er det greit å bruke borhammeren, forsiktig?
- Bore midt på en stein, eller i en fuge?
- Forborre med mindre diameter eller gå rett på med 20 mm?
Noen ganger anbefales det å bruke en vanlig slagbor i stedet for borhammer for å redusere risikoen for sprekker. Dog finnes 20 mm betong/steinbor kun med SDS-chuck (i hvert fall hva som er lett å få tak i). Er det greit å bruke borhammeren, forsiktig?
Om du har en multihammer, typ Metabo, så ville jeg nok påstå at det går å kjøre den med sds-chucken uten slag. Men sikker er jeg ikke nå når jeg tenker etter 
På den annen side går det vel å sette et sds-borr i en vanlig chuck.
Bosch Multi Construction finnes i opp til 20mm, kjør med en slik, eller med en Multi Construction hullsag, da får du et superfint hull
, eller en hullsag med diamantskjær.
http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/207659/universalborr-cyl-9-multi-construction/
Kjør midt i en murstein.
På den annen side går det vel å sette et sds-borr i en vanlig chuck.
Bosch Multi Construction finnes i opp til 20mm, kjør med en slik, eller med en Multi Construction hullsag, da får du et superfint hull
http://www.bosch-pt.com/se/sv/accocs/Tillbehör/207659/universalborr-cyl-9-multi-construction/
Kjør midt i en murstein.
Medlem
· Västra Götaland
· 145 innlegg
Med et bra/skarp bor (Bosch Multi Construction er meget bra!) går det bra uten slag, selv om det kan ta litt tid. Men er det bare et enkelt hull så går det jo fint.
Som sagt så er en slagbor en bor snillere mot materialet. Har du en med 13 mm chuck så kan du faktisk klemme fast et SDS-bor i den med litt triksing.
Som sagt så er en slagbor en bor snillere mot materialet. Har du en med 13 mm chuck så kan du faktisk klemme fast et SDS-bor i den med litt triksing.
Klikk her for å svare