Hei!

Jeg har en gipsvegg mellom soverommet og stuen (ca 9 cm tykk) som er satt opp av en tidligere eier, og min plan er å trekke en nettverkskabel fra det ene rommet til det andre.

Jeg tok en sjanse og begynte å bore over listen, men møtte noe jeg tror er en stålbjelke ca 2-3 cm inn? På begge sider av veggen sitter et par stikkontakter + en TV-kontakt, og jeg vet dessverre ikke hvordan disse ledningene er trukket, så jeg er litt bekymret for å bore i stykker noe som gir strøm.

Slik ser det ut der jeg har boret:
Bilde av en grønn vegg med et hull over en hvit list, synlig borestøv og et bor nær et teppe.

Jeg boret også et hull ved siden av for å se hvordan det så ut der:
Bilde av en gipsvegg med to borehull nær en list, viser eksponert materialet under overflaten.

Har dere noen tips til hvordan jeg skal gå videre? Fortsette å lage hull til jeg (eventuelt) finner riktig sted, eller skal jeg ta en sjanse og bore den rett igjennom?

Takk på forhånd

Er det ikke bare gipsregler da?

OSB og skrue?

J JonasJN skrev:
Det er ikke bare stålstendere da?
Oj, skrev bjelke men mente stender!

Ja det er det jeg mistenker men så begynner man å tenke på de der stikkontaktene, har selv ingen anelse hvordan det pleier å se ut inni gipsvegger.

Så at det finnes stendersøkere men de virker ikke så pålitelige etter å ha lest rundt, i hvert fall ikke budsjettvarianten for 150 kr hehe

V vanpire skrev:
OSB og skruv?
Jeg tror bare det ser ut som skruv pga at borret har gått inn noen millimeter i metallen dessverre 🙂

Sjekk med en skikkelig kraftig magnet.
Da burde du kunne se om det er regelen du har funnet.

/Høghus

Bare plateregel, hvis du skal fortsette å bore og dra en kabel gjennom, så tenk på de skarpe kantene. Hvis mulig, er det best å først dra et VP rør eller slange gjennom hullet for at ikke metallkantene skal kutte av/skade kabelen. Ellers må du flytte opp et stykke til over gulvet.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.