Hei
Jeg har satt opp et vegghengt sete i vår hall. Veggene er av betong. Synes at alt satt steinhardt, men litt over en uke senere har pluggene begynt å vandre ut (se bilder nedenfor). Har brukt en plugg som har fungert tidligere i våre betongvegger, riktig dimensjon på hull og skrue, men innser at belastningen når man sitter på setet blir veldig stor.

Jeg vil helst ikke flytte på setet, men hadde tenkt at jeg skulle enten bruke lengre skrue og kanskje fylle hullet med noe som gjør at skruen sitter bedre.

Har dere noen forslag til passende fremgangsmåte? Har funnet noe som heter Ankarmasse, kan det være en løsning? Takk for alle tips jeg kan få

Veggmontert setebenk i mørkt tre over stripete teppe i gangen, festet til betongvegg med metallbeslag.
Veggfestet til en vegghengt sittebenk der skruen har begynt å løsne fra veggen, på en betongvegg over et stripete teppe.

Det blir jo en løfteeffekt når noen sitter på setet, som en kubein. Og legger du 70kg ytterst vil draget i de øvre skruene være stort. Hvis veggen er tykk nok - prøv med større plugg laget for betong (f.eks. Fasadplugg)? Og bor etter anbefaling.

Takk for svar
Veggen går mot en heissjakt så den burde være ganske tykk

gudden skrev:
Takk for svar
Vegggen går mot en heissjakt så den bør være ganske tykk
Med fasadeplugger kan du få god styrke, problemet er nettopp at belastningen din ikke er vertikal, men at du får en stor horisontal komponent. Ankermasse kan man bruke for å nærmest støpe inn f.eks. en gjenget stang i veggen, noe jeg har gjort for å stabilisere et plank blant annet. Men det føles litt overkill, du vil måtte pigge bort det ved eventuell fjerning (eller kappe med vinkelsliper).

Akkurat, setet vil jo fungere litt som en brekkstang og virkelig dra hardt i pluggen.

Hvis setet er 30 cm langt og man sitter med 70 kg ytterst, blir det et dreiemoment på 21 kgm.

Hvis avstanden i høyderetning mellom skruene (eller mellom konsollens underkant og øvre skruehull) da er 10 cm, er det 210 kg som drar i skruen. Nå har du rett nok 4 skruer, så det er bare 50 kg per skrue. Men hvis du sitter på det ene hjørnet, er det nok bare to av skruene som tar kreftene, så du må nok regne med 100 kg per skrue.

Hvor mange kg last er pluggen spesifisert for?

Jeg ville byttet til
Pinnexpander med mutter og skive.
Pinnexpander

• Liker
fahlis og 1 annen
  • Laddar…
Er det riktig lengde på skruen? I mange plugger skal skruen gå gjennom pluggen for å fungere. Hva slags plugg er det? Hva slags betong er det? lettbetong? Ankermasse fungerer, men jeg synes ikke det er riktig for en liten sittepall, og ankermassen fungerer best uten plugg, noe som gjør at det ikke går bra å demontere igjen. Personlig liker jeg betongskrue uten plugg, men spørsmålet er hvilke dimensjoner som kan brukes i pallen. Med gode plugger og skruer burde det fungere bra. Ellers er det vanlig å montere en plate/brett på veggen først hvis det er problemer med feste, og deretter feste pallen i brettet. Alt avhenger av hvilke forutsetninger som finnes.

betongskrue FS-H 14376312
FSH- Forsenket hode.
For innfesting i betong, teglstein, lettbetong, naturstein, gassbetong og hulltegl. For montering av vindu- og dørkarmer av tre, metall og kunstmateriale. Med FS-H betongskrue sparer man tid takket være enkel og rask montering. Konstant og spenningsfri avstandmontering. Stor belastbarhet ved små boresdiametere.
Anbefalte lastverdier i betong C20/25 - ved 30 mm settedybde Trekkbelastning/Tverrbelastning 2,5 kN, ved 40 mm settedybde Trekkbelastning/Tverrbelastning 3,8/2,5.
Teknisk Data
Betegnelse FS-H
Diameter 7.5-7.5 mm
Bits størrelse TX 30
Hodediameter 11.5-11.5 mm
Borediameter 6-6 mm
Overflatebehandling Gul/krom
Bruksområde Vinduskarmer - Dørkarmer - Regler - Bæring - Skinnesystemer
Settedybde betong 20-50 /40/50 mm
Settedybde lettbetong 20-50 /40/50 mm
Settedybde tegl 20-50 /40/50 mm

Nerre: Tittet på emballasjen, men det står ikke noe om belastning, så jeg vet faktisk ikke. Vi har dessuten vært nøye med å ikke sitte bare på kanten.

123abc: Det er riktig lengde på skruen, det var jeg nøye med. Pluggen er en universalplugg som skal fungere i både sement og andre materialer. Ble anbefalt den på Fredells byggevarehus da jeg var der.

Vi vil jo kunne demontere stolen, så ankermasse virker ikke som løsningen. Så alternativene er Fasadeplugg, Betongskrue eller Pinnexpansjon. Må sjekke dimensjonen på hullene i stolen og se hva som fungerer.

En relatert tanke... får man noen gang ut en pinnexpander igjen? Jeg trodde de var å sammenligne med ankermasse relatert til fjerning.

Anders243 skrev:
En relaterad fundering... får man noensinne ut en pinnexpander igjen? Jeg trodde de var å sammenligne med ankermasse relatert til fjerning.
Jeg demonterte et sveisebord en gang som satt i betonggulvet med pinnexpander, en vegg som hadde kommet til etter bordets tilkomst umuliggjorde demontering av mutteren så jeg tok en truck og løftet bort bordet.
PANG!!!!!!!
Pinnexpanderen tok med betonggulvet...........
Bra skit altså.

• Liker
AndersPS
  • Laddar…
hmmm høres ut som at Pinnexpander går bort om jeg vil kunne demontere.

Og takk for alle tips!

Anders243 skrev:
En relaterad fundering... får man noensinne ut en pinnexpander igjen? Jeg trodde de var å sammenligne med ankermasse relatert til fjerning.
Om betongen er gammel og porøs kan det gå å få ut den ved å først banke den litt inn og deretter sette gjengestangen på skrumaskinen og pss utvide hullet på vei ut. Men går ikke det er det til å kappe den, banke den inn og sparkle over. Vil man gjøre det lett for seg kan man jo sørge for at hullet er dypt nok for hele bolten, så er det bare å banke den inn uten å måtte kappe.

Når jeg ser på bildet så ser det litt trangt ut med å få plass med bolt og mutter (og ikke så pent), så kanskje det egentlig er bedre med en innvendig gjengede ekspander (slaganker) + en pen FSH bolt.

Du kan gjøre hullet dypere enn ekspanderen og slå den inn i veggen og sparkle over når den skal bort.

• Liker
hattkatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.