hahalj
Kanskje et litt merkelig spørsmål :x, men er det noen som har noen gode triks for å kunne bore nøyaktig rett 90° i alle retninger gjennom en trestolpe med en håndholdt boremaskin?

Skal montere stolper på søyle med gjennomgående bolt og vil være sikker på at jeg møter søylejernets hull på motsatt side, hvis dere forstår... søylejernene er i vater og sitter nøyaktig midt for hverandre, stolpen er 135 mm tykk så en liten vinkelfeil kan gjøre at jeg bommer på hullet i søylejernet og da blir ikke stolpen rett...:(

Kanskje det er åpenbart hvordan man gjør dette for noen, men ikke for meg... akkurat nå...

Borr halveis inn i stolpen fra den ene siden, så borer du gjennom fra den andre siden. Pleier å fungere uvanlig bra faktisk.
Er du veldig usikker kan du holde/feste en vinkelhake ved siden av boret og flukte etter den. Men bor fra begge sider bør du gjøre uansett. Lykke til!

• Liker
Bröstmjölk
  • Laddar…
hahalj
Se der ja, løsningen er ofte enklere enn man tror. Takk!

• Liker
Entropi1979
  • Laddar…
Lag en styrbit/boremall, dvs en litt tykkere trebit med et hull i samme dimensjon som du skal bore som er vinkelrett.

hahalj
Ouch, den så dyr ut. Skal bore 6 hull, spørsmålet er om det er motivert?

Styrbiten virker jo bra som et enkelt hjelpemiddel!

Mikael_L
Ja ca 500:- om jeg ikke husker feil. Det finnes en årsak til at jeg ikke har kjøpt den enda. ;)

Jeg innser at jeg sikkert vil få bruk for en slik litt nå og da i løpet av livet senere, så til slutt har den sikkert ikke kostet så mange kroner / hull. :cool:

• Liker
danielmedb
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Lag en styrbit/bormall, altså en litt tykkere trebit med et hull i samme dimensjon som du skal bore som er vinkelrett.
Hvordan gjør man for å bore hullet rett i styrbiten da. Trenger man en annen styrbit fra starten av da eller?

Man låner en søyleboremaskin av en snill sløydlærer. :o)

raveper skrev:
Hvordan gjør man for å bore hullet rett i stykkebiten da. Trenger man en annen stykkebit fra begynnelsen da eller?
Det kan man gjøre ;). Ellers er en vinkel et ganske bra verktøy til det.

Vil huske at det gikk med to vinkelhaker og to klassekamerater i trearbeid.

Og en svingskrustikke.

Sett ned boret i materialet og legg et lite speil rett ved siden av boret, så vil du enkelt kunne se om du kommer til å bore rett eller ikke. Speilet gjør at du vil se et "brudd" på boret hvis du vinkler feil.

Gjør gjerne dette på en bit som du skal bruke som boremall, så slipper du å holde på med speilet for hvert hull fremover.

Ellers er trikset med et speil ikke å glemme

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.